Pressmeddelande -

Pressinbjudan: Välkommen till Open Up! – Sveriges största idémöte om integration

Den 12-13 november 2015 öppnar Open Up! dörrarna till ett nationellt idémöte om integration. Mötet arrangeras i Örebro och bakom konceptet står en bredd av aktörer från såväl näringsliv som föreningsliv och civilsamhälle. Målet är att öka trycket samt intensiteten kring och i integrationsfrågan.

”Vi tröttnade på en samhällsdebatt som fastnat i negativa mönster och problem. Någon måste ta på sig ledatröjan och säga att invandring är i grunden bra för Sverige och att vi måste tänka positivt och samverka bättre om kraften i de människor som kommer hit ska tas villvara”, säger Sofia Strömberg, en av initiativtagarna till Open Up!

Beslutsfattare och aktörer från landets olika arenor
Open Up! vänder sig till beslutsfattare från olika världar och samlar några av landets tyngsta opinionsbildare. Bland dem märks Fredrik Reinfeldt och Martin Linder, men också entreprenörer som Navid Modiri och Amelie Silfverstolpe. Från näringslivet deltar ledande representanter från Svenskt Näringsliv, Axel Johnson, E-On och Atlas Copco. Från politiken deltar Birgitta Ohlsson, Fp, Magda Rasmusson Mp och Johanna Jönsson, C. Riksidrottsförbundet sänder styrgruppen för integration och en rad invandrarföreningar deltar med representanter på plats.

Genom OpenUp! vill arrangörerna skapa nya partnerskap och nätverk i inkluderingsarbetet. Samtidigt vill man samla och sprida de många goda exempel som redan fungerar och forma nya idéer tillsammans.

”I en tid då varje svensk stad kämpar mot utanförskapet måste vi inspirera varandra mer, och utbyta fungerande modeller och projekt av. Vi har varken råd eller tid att vänta på att politiker ska lösa allt åt oss”, säger Open Up!:s andra initiativtagare Brittinger Örenius.

Journalister deltar kostnadsfritt – ackreditering krävs
Du som är journalist är välkommen att delta utan kostnad under de två dagar som Open Up! arrangeras. Det är dock viktigt att du ackrediterar dig via fredrik.stengarn@fourpr.se Ackrediterade journalister hämtar ut sina PRESS-brickor i receptionen på Conventum Kongress i Örebro. Vi behöver din anmälan senast 9 november, tack.

Vad? Open Up! – Sveriges största idémöte om integration
När? 12 – 13 november 2015
Var? Conventum Kongress, Örebro
Ackreditering: fredrik.stengarn@fourpr.se

Mer information finns i bifogat pressmeddelande. För fullständigt program och talarlista, läs mer på www.openup2015.com

Bildtext: En av Open Up!s föreläsare, kommunikatören och artisten Navid Modiri.

• Sociala frågor

• openup2015

Open Up! 2015 är ett nationellt idémöte för oss som vill ge samtalet om invandring en ny och kreativ riktning och sprida positiva exempel om inkludering. Vi samlar människor både på nätet och live i Örebro den 12-13 november 2015. Open Up! samlar röster som Fredrik Reinfeldt, fd statsminister, Joakim Palme ordf Delmi, Pia Anderberg HR-chef Axel Johnson, Jens Spendrup ordf Svenskt Näringsliv, Birgitta Ohlsson fp, Charlotta Stenhem, Örebro Läns idrottsförbund och unga innovatörer som Amelie Silfverstolpe, Michel Issa, Maja Mutsson och Navid Modiri m fl. Totalt deltar ett 20-tal föreläsare och inspiratörer. Läs mer på www.openup2015.com

Sofia Strömberg