Optidev fortsätter att växa

Robusta mobilitetslösningar är en framtidsbransch. Optidev i Borås har under de tre senaste åren vuxit från 35 till drygt 60 anställda. Och man fortsätter att växa. Resultatet för 2016 visar dessutom att man gör det med bra resultat.

– Med en omsättning på 113 miljoner kronor och rörelseresultat på nästan 12 miljoner går det stabilt uppåt. Så lönsamheten har inte blivit lidande av vår snabba tillväxt, konstaterar Fredrik Logenius, vd och delägare.

När du beställer på nätet och hämtar ut paketet hos ditt ombud, har Optidev ofta varit en del av logistiken. Transportörens handdator och programvaran innanför skalet kommer med stor sannolikhet från dem. Varje dag tar man hand om cirka fyra miljoner transaktioner.

Hemligheten bakom framgången är dels den egna tekniska plattformen TrueMobile Solution. Men minst lika viktigt är att man lyckats hitta rätt medarbetare.

– Att attrahera den vassaste kompetensen är avgörande för oss. Därför återinvesterar vi mycket av vinsten i företagskultur och arbetsmiljö, berättar Logenius.

Han menar även att modet att förändra har tagit dem till den ledande position de i dag har i Norden. Ett mod som också är avgörande för kundernas framgång.

– Det gäller att använda automatisering, robotar och den snabba utveckling av AI på ett smart sätt. Ser man inte förändringen eller är rädd för den är man snart borta från marknaden, avslutar Fredrik Logenius.