Bygghandelskedjan Optimera köper A & T Andersson Trä & Bygg Försäljnings AB i Falköping

Optimera’s ambition är att bli en ledande aktör i Norden inom distribution och försäljning av byggvaror. Expansionen i Sverige inleddes i 2006 med förvärv av tolv byggvaruhus i Värmland, Småland och Stockholm. I februari i år förvärvades ett byggvaruhus i Jönköping och idag blev det klart med Trä & Bygg i Falköping. - I princip vill vi köpa alla välskötta byggfackhandels- företag som är till salu. Vi får nu en stark position i regionen och detta är ett naturligt steg i vår fortsatta expansion, säger Gunnar P Lund, VD för Optimera Sverige. Det förvärvade bolaget präglas av mycket stark tillväxt. De tidigare ägarna Tomas och Tobias Andersson stannar kvar i verksamheten. Förhandlingar pågår om fler förvärv. Samtidigt är Optimeras organiska tillväxt stark med en ökande marknadsandel det senaste året. Tillträde sker preliminärt 1. maj. Köpeskillingen är ej offentlig. För mer information: Gunnar P Lund, VD Optimera Sverige, 040-38 18 13 Tomas Andersson/delägare Trä & Bygg, 0731 812 817 www.optimera.com, www.saint-gobain.com Optimera Svenska AB har en stark marknadsposition i södra Sverige. Företaget levererar byggvaror och tjänster till konsumenter och proffs. Optimera Sverige har efter de senaste förvärven 640 anställda fördelade på 28 försäljningsställen och en omsättning på SEK 1,9 miljarder. Optimera Sverige ingår i Optimera Gruppen AS med huvudkontor i Oslo, 1900 anställda och omsätter SEK 6,5 miljarder. Koncernen ägs av franska Saint-Gobain och ingår i Saint-Gobain Distribution Nordic. A & T Andersson Trä & Bygg Försäljnings AB sysselsätter 15 anställda. Omsättningen ökade kraftigt 2006 och uppgick till SEK 54 miljoner. Saint-Gobain etablerades 1665 och är med över 200 000 anställda i 55 länder en av Europas största industrikoncerner. Omsättningen uppgår till drygt SEK 375 miljarder. Verksamheten består i huvudsak av produktion och distribution av byggvaror, glasprodukter samt specialprodukter.