Optimizer Invest utökar investeringen i Tinitell

Tinitell, det svenska företaget som gör bärbara armbandstelefoner för barn, är redo att göra sin första stora produktlansering i Europa. Optimizer fortsätter att visa sitt stöd samtidigt som man går in i sista veckan av entreprenörstävlingen “Start-Up Hunt”.

Svensk-amerikanska Mats Horn grundade Tinitell 2012 med syfte att göra det lättare för föräldrar och barn att hålla kontakten. Genom att utveckla en aldrig tidigare skådad produkt – en armbandstelefon som fungerar som en kombination av en mobiltelefon och walkie talkie – kan föräldrar kommunicera med yngre barn som är på avstånd på ett mycket enkelt sätt.

Optimizer Invest såg tidigt en potential i Tinitell och investerade cirka 9 miljoner SEK i den första fasen 2015. Sedan dess har produkten varit under utveckling och gått igenom många tester. Nu har tiden har kommit att lansera produkterna för första gången i Europa. Därmed investerar Optimizer ytterligare 1,3 miljoner SEK i Tinitell.

"Vi är mycket glada över att äntligen ha nått lanseringsfasen och att Optimizer fortsätter att följa oss på vår resa", säger Tinitells VD Mats Horn. "Att ha dem tillgängliga, inte bara som investerare men även som strategiska rådgivare, har varit avgörande för vår utveckling".

"Vår styrka är att hitta företag som har det där lilla extra", säger Carla Maree Vella, VD för Optimizer Invest. "Tinitell har det. Produkten kan mycket väl revolutionera det sätt som vi kommunicerar med barn samt med andra grupper av människor som söker en mindre komplicerad ’gadget’ än en vanlig smartphone. Vi är stolta över att nu gå ut med att vi fortsätter visa vårt stöd genom vår nya investering, och ser fram emot att noggrant följa Tinitell på dess väg framåt".

Optimizer Invest är just nu på utkik efter nästa start-up som ska ingå i bolagsportföljen.

"Vi vill hitta vår nästa Tinitell. Jag uppmanar därför alla start-ups med en bra digital idé att anmäla sig till vår tävling the Start-Up Hunt. Genom att göra det får de får möjligheten att få en investering på upp till € 1,5 miljoner euro, liksom vår strategiska kompetens och tillgång till vårt nätverk", avslutar Carla Maree Vella.

Carla Maree Vella, VD, Optimizer Invest

För mer information om Optimizer Invest, vänligen besök optimizerinvest.com

För mer information om Start-up Hunt-tävlingen, vänligen besök accelerate.optimizerinvest.com

För mer information om Tinitell, vänligen besök tinitell.com

Om Tinitell

Tinitell är en mycket enkel mobiltelefon för barn i form av ett armband med GPS. Föräldrar kan förinställa ett antal telefonnummer som automatiskt kan ringas upp av barnet genom ett enkelt tryck på en knapp. Föräldrar kan enkelt ringa tillbaka på samma sätt. Tinitell är det bästa alternativet för föräldrar och barn som söker efter ett sätt att hålla kontakten utan att begränsa sina barns frihet att utforska omvärlden.

Tinitell har vunnit prestigefyllda utmärkelser som Venture Cup i Sverige. I mars 2015 Tinitell vann bolaget första pris vid den berömda teknikfestivalen SXSW i Austin, Texas. tinitell.com

ANIMAIL/ZOOZOO.COMCATENA MEDIACONSECTOR, CROWNSTUDENT.COMEASY PAYMENT GATEWAYFRONTMENFAST PROMOTIONGAMING INNOVATION GROUPHERO GAMINGOKOBAYPOLAR TECH CAPITALREADLYREVESEQURATINITELL