Optimizer Invest utser Johan Kinnander till tillförordnad VD

Johan Kinnander, i dag Investment Manager på Optimizer Invest, har utsetts till tillförordnad VD för bolaget. Anledningen är att VD Carla Maree Vella har valt att gå vidare för att påbörja ett eget startupprojekt inom blockchainområdet.

Johan Kinnander har bred erfarenhet som investerare och bolagsbyggare. Till hans bakgrund hör även befattningar som Nordenchef för Google Sverige, VD på Betsson Business Solutions och COO på Betsafe. Johan Kinnander blir nu tillförordnad VD på Optimizer Invest, med placering på Malta, tills en permanent ersättare kan efterträda.

Mikael Riese Harstad, partner Optimizer Invest, kommenterar:

”Carla Maree Vella har gjort ett mycket bra arbete med att positionera Optimizer Invest på den internationella startupscenen. Hennes kompetens och digitala expertis har tillfört ett stort värde till Optimizer. Vi som följer våra startupbolag dagligen har full förståelse för att Carla väljer att fullfölja sina entreprenöriella drömmar. Hela vårt team önskar henne all lycka med framtida projekt.”

Carla Maree Vella kommentarer:

”Att lämna Optimizer har varit ett tufft beslut. Jag har haft förmånen att jobba med tre bra partners och ett fantastiskt team, men också med de hårt arbetande och begåvade entreprenörerna i våra portföljbolag. Optimizer är utan tvekan ett otroligt inspirerande bolag. Jag kommer att ta med mig den energin in i mitt nästa projekt som jag ser fram emot att starta första kvartalet nästa år."

Johan Kinnander avslutar:

"Jag känner företaget inifrån och ut och det känns både spännande och naturligt för mig att gå in och ta över som tillförordnad VD. Jag ser fram emot att fortsätta bidra till Optimizers framgångshistoria medan vi letar efter en permanent ersättare för Carla. Vi har en spännande framtid framför oss."

Rekryteringsprocessen för att hitta en ny permanent VD börjar omgående.

Optimizer Invest har gjort sig känt för att på bara några år ha byggt upp en bred portfölj med intressanta startups. Investeringar har hittills gjorts i ett 20-tal bolag, varav nästan hälften är baserade i Norden. Bland de svenska bolagen återfinns Tinitell, Reve, Consector och Pensionera bland andra. Optimizer Invest är även huvudägare i de börsnoterade bolagen Catena Media och GIG.

Johan Kinnander, tf VD, Optimizer Invest

johan@optimizerinvest.com

+46707 872000

Optimizer Invest är ett grundarfinansierat venture capital-bolag baserat på Malta, grundat av svenskarna Henrik Persson Ekdahl och Mikael Riese Harstad, samt norrmannen Andre Lavold. Bolaget verkar för att på ett tidigt stadium utveckla och hjälpa entreprenörer med att nå sin fulla potential med lönsam tillväxt. Grundarna och deras team har en framgångsrik bakgrund inom iGaming, e-handel och digital lead generationoch investerar därför främst i konsumentinriktade och online-baserade företag. Sedan starten 2012 har Optimizer Invest gjort investeringar i ett tjugotal bolag. Investeringsfasen är fortfarande i ett intensivt skede. optimizerinvest.com