API FÖRVÄRVAR SAMTLIGA AKTIER I AXXOS

Förvärvet, som sker som ett led i APIs globala tillväxtstrategi, adderar till sin produktportfölj ett kraftfullt system för produktionsövervakning och optimering genom AXOS OEE (Overall Equipment Effectiveness) samt kalibreringsteknik.

API som år 2013 blev utsett av Computerworld till Danmarks bästa IT-företag, utvecklar och säljer API PRO underhållssystem och Michael Ries, CEO för API, förväntar sig att tillskottet av AXXOS programvara kommer att väsentligen bidra till att nå företagets ambitiösa tillväxtmål.

Ett steg upp i värdekedjan
API som grundades av SKF har i konkurrens med stora multi-nationella IT-företag på 20 år skapat en stark position inom underhålls- och EAM-system (Enterprise Asset Management). På kundlistan finns en lång rad av de största varumärkena inom livsmedels-, läkemedels-, process- och tillverkningsindustrin. Kunderna är fördelade i mer än 50 länder.

”Vi har lång erfarenhet av lösningar på de många utmaningar som finns kring underhållsprocessen i stora tillverkningsföretag”,säger Michael Ries, CEO, API och fortsätter:”Det vi får från AXXOS, är möjligheten att erbjuda våra kunder verktyg för att mäta hur effektivt de utnyttjar sin produktion och kan förbättra den. Att kunna dokumentera detta tror vi kommer att ha stor betydelse för våra kunder.

Uppköpet av AXXOS sker i en nisch som har stigande efterfrågan och där API genom att erbjuda stopptidsmätning och analys kan erbjuda kunderna en produktmix, som inte ens de största konkurrenterna i dagsläget kan matcha.”

”Båda företagen är sunda och välskötta, så förvärvet är endast drivet av en strategisk önskan om att ta ett steg upp i värdekedjan, och vi räknar med att det kommer bidra till ytterligare tillväxt för båda bolagens verksamhet”,förklarar Michael Ries.

Globalt fokus
AXXOS är Skandinaviens ledande leverantör av produktionsövervakningssystem med över 300 kunder i 20 länder. AXXOS har sin största kundbas i Norden, medan API redan idag får huvudparten av sin omsättning från utlandet. En gemensam nämnare för båda verksamheternas tjänster och teknik är att de stöder den globala supertrenden, Industri 4.0 och IoT (Internet of Things), där en ökande digitalisering av produktionsapparaten gör det möjligt att generera, analysera och kommunicera data i syfte att optimera den samlade effektiviteten.

”API är en global spelare – och kan med kontor i 10 länder bidra till att lyfta vår teknologi ut på världsmarknaden mycket snabbare än vad vi hade varit i stånd till själva”, säger AXXOS CEO, Claes Gunnarsson och Michael Ries tillägger: ”Utöver att vi nu kan erbjuda vår stora kundbas att bygga vidare med AXXOS stopptids- och analyssystem ovanpå våra existerande lösningar, så tror vi också att vårt samlade tjänstepaket kommer att locka till sig nya kunder, som önskar viktig insikt i det reella värdeskapande som deras arbete med underhåll och optimering bidrar med”.

API Maintenance Systems A/S

har huvudkontor i Glostrup
blev 2013 utsett till Danmarks bästa IT-företag av ComputerWorld
har den danska kapitalfonden, CAPIDEA, som huvudägare
API har kunder i fler än 50 länder
API PRO underhållssystem finns på 23 språk

AXXOS

är stationerade i Jönköping
har nyligen utsetts till ett Gasellföretag av den svenska affärstidningen Dagens Industri

Efter förvärvet kommer API att ha en tresiffrig miljonomsättning och ca 110 medarbetare fördelade på 15 kontor i 10 länder, varav 50 medarbetare i Skandinavien.

Michael Ries, CEO, API Maintenance Systems A/S (+45 40 27 99 41)

www.apipro.com

www.axxos.com

• Datorer, datateknik, programvaror

• axxos
  • underhållssystem
  • api maintenance systems
  • api pro eam

API PRO underhållssystem används av ledande företag över hela världen i en mångfald av industrier och branscher för att underhålla kostsamma investeringar i anläggningar, maskiner, fordon och byggnader.

API Maintenance Systems ambition är att hjälpa våra kunder att uppnå avgörande konkurrensfördelar inom sina respektive verksamhetsområden genom att förbättra avkastningen på utrustning och anläggning. Det uppnås genom minskade stilleståndstider, ökad kostnadskontroll och mer effektivt nyttjande av anläggningens tillgångar i form av produktionsutrustning, arbetskraft och andra resurser.

Med sitt ursprung från SKF har API Maintenance Systems har 30 års erfarenhet av skandinavisk industri och är den ledande europeiska leverantören av underhållssystem.

För ytterligare information eller tillgång till material, kontakta Patrik Haldén eller Camilla Widebert.