Mer mil för pengarna – tips för att minska bränsleförbrukningen

Mer mil för pengarna – tips för att minska bränsleförbrukningen

I dagens Sverige så kör vi bil för att komma till jobb, handla mat, hämta släkt och vänner eller bara för att vi älskar att köra bil. Men med bränslepriser som aldrig verkar sluta stiga så kan det vara dags att försöka få ut lite mer mil från varje liter bränsle som vi köper. Det bästa med att köra bränslesnålt är att du sparar inte bara pengar, du sparar även på miljön.

Vi på Opus Bilprovning har gjort upp en lista på några av de bästa sätten som kan hjälpa just Dig att köra lite längre för samma pengar.

1. Välj rätt växel och varvtal
Ett av de bästa sätten för att få ner din bränsleförbrukning är att växla rätt och att hitta rätt varvtal. De flesta personbilarna på marknaden idag fungerar som bäst när du ligger runt 1500 varv (rpm). Så fort din bil närmar sig 2000 varv eller mer så är det värt att gå upp en växel och accelerera långsamt. Samma sak gäller neråt – det är lika illa att ligga på för låga varvtal.

2. Planera din körning

Att kunna planera sin körning kan ta lite tid men det är något som är väl värt att göra för att spara bränsle. Försök att undvika onödiga inbromsningar, stopp eller fartökningar genom att planera din körning. Bygg upp hastigheten till en omkörning över en längre sträcka eller släpp av gaspedalen lite tidigare så att du inte behöver stanna tvärt för en bil som ska svänga längre fram. Snabba accelerationer och aggresiv körning är två av de största bovarna när det gäller hög bränsleförbrukning.

3. Släpp av i backar

Alla försöker vi hålla samma hastighet i en brant backe som när vi körde på jämn mark men detta är en av de värsta bovarna när det gäller hög bränsleförbrukning. För att spara stora mängder bränsle under din körning så håll kvar pedalen på samma plats och låt bilen sakta ner långsamt. Om du har en farthållare igång så stäng av den under turen upp och bestäm farten sjäv.

4. Använd farthållare

Även om man inte behöver farthållare när man kör i backar så kan det vara ett av de bästa verktygen för att spara bränsle när du kör på motorväg. Att släppa pedalen i en kort stund, gasa upp till rätt hastighet och göra detta om och om igen drar väldigt mycket bränsle. Tack vare farthållare så kan din bil ligga på en jämn hastighet och även låta dig koncentrera dig mer på trafiken runt omkring.

5. Ha rätt lufttryck i dina däck

Många förare blir förvånade när de får reda på att man kan minska sin bränsleförbrukning med upp till 5 procent genom att ha rätt däcktryck på sin bil. Ta en titt i din instruktionsbok och se till att dina däck håller rätt tryck. Pumpar och mätare finns på de flesta bensinstationerna i Sverige och det kan vara värt de extra minuterna för att spara tusentals kronor varje år.

Nästa vecka så kommer vi att publicera ännu en lista med tips där du kan minska bränsleförbrukningen ytterligare. Så tills dess så önskar vi på Opus Bilprovning er alla en säker (och bränslesnål) körning.