Har du koll på din husvagn/husbil inför semestern?

Packa rätt inför semestern

Semestern har säkert satt igång för många eller så sitter kanske du och väntar otåligt på att få ge dig iväg till sommarstugan, campingplatsen, hotellet, rätt ut i vildmarken, till en festival eller vad som nu känns som bästa sättet att spendera semesterdagarna på.

Den här veckan tänkte vi på Opus Bilprovning bjuda på lite tips hur ni packar era bilar, husbilar och husvagnar på ett säkert sätt. Det kan tyckas självklart, men när man väl ger sig ut på vägarna ser man både ett och annat ekipage som är totalt överlastat eller farligt lastat. Det är lätt hänt att man underskattar hur mycket lasten faktiskt väger.

Så packar du bilen säkert

Först och främst är det viktigt att ha koll på hur mycket du faktiskt får lasta i bilen. Använd gärna funktionen Fordonsupplysning i vår app för att se den maximala lastvikten för din bil. Väg sedan väskor och andra föremål för att se om du håller dig inom gränsen.

Se till att alltid ha ett lastgaller eller ett lastnät om du måste lasta högre än sätenas höjd. Även mindre föremål såsom en kamera eller en handväska kan vara livsfarliga om de kommer flygandes vid en kraftig inbromsning eller en krock. Förvara lösa föremål nere på golvet i bilen om de inte får plats i bagageutrymmet. Se till att fördela vikten så jämnt som möjligt i fordonet.

Res säkert i husbil & husvagn

I husbilar och husvagnar är det extra viktigt att tänka på vikten. Kolla den tillåtna lastvikten för att se till att du håller dig inom gränsen för ditt fordon. Här är det noga att komma ihåg att väga alla föremål, allt från saltkaret till flugsmällan. Det kan låta överdrivet, men om du packar ner alla småsaker i en låda och ställer den på badrumsvågen märker du snabbt att de tillsammans gör rätt stor skillnad.

Särskilt för husvagnar är det mycket kritiskt att hålla sig under den maximala viktgränsen. En överlastad husvagn kan vara väldigt farlig om du måste bromsa kraftigt. Den kan komma farande sidledes och göra att du tappar kontrollen över hela ekipaget. Lasta hellre så mycket som möjligt i dragbilen istället. Viktgränserna för husvagnar brukar vara mycket snålt tilltagna så var extra noga med att kolla dessa innan du packar.

Se till att alla föremål är fast förankrade, särskilt i en husbil där boutrymmet är öppet mot förarkabinen. Även i en husvagn är det viktigt att allt hålls i väl stängda skåp och lådor eller är fastsurrade. Annars kan man få en otrevlig överraskning när man väl kommer fram.

Läs gärna på i förväg på husvagns- och husbilsforum om du är nybörjare på den fronten. Där kan du hitta många bra tips på lätta och kompakta nyttoföremål som gör att du får med dig mer med mindre vikt. Ett grundläggande tips från husvagnsveteraner är också att ta med mindre kläder än vanligt. Det brukar nästan alltid finnas tvättmaskiner på campingplatserna, så det är bättre att tvätta mellan varven istället för att ta med halva garderoben på semestern.

Glöm inte vikten hos gasolflaskorna heller. De måste räknas med precis som den övriga packningen. Apropå gasolflaskor, när kollade du gasolsystemet i din husvagn eller husbil sist? Om det var ett tag sedan kan det vara bra att passa på att göra en gasolkontroll nu innan semestern för att vara säker på att allt är tätt och fungerar som det ska.

Fortfarande osäker på om du håller dig inom viktgränsen? Kom in och väg din husbil eller din husvagn hos oss!

Kör försiktigt på semestervägarna och ha en underbar bilsemester!