​Passa på att besikta motorcykeln!

​Passa på att besikta motorcykeln!

Visste du att du enkelt kan ändra din besiktningsperiod för motorcykel, husvagn, släpvagn eller hobbyfordon så att den bättre passar dig? Då besiktningsperioden för dessa fordon styrs av när den senaste besiktningen genomfördes kan du själv enkelt boka besiktning tidigare. På så sätt räknas besiktningsperioden från den nya tidpunkten för alla besiktningar därefter.

Om du exempelvis har en motorcykel som just nu har besiktningsperiod på våren kan du passa på att besikta den på hösten och på så sätt kommer den fortsatt att ha sin besiktningsperiod på hösten.

Fördelen med att förlägga besiktningsperioden för motorcyklar och andra med sommarbetonade fordon till hösten är att du lätt kan åtgärda eventuella problem under vintern om det skulle behövas. Om besiktningen genomförs utan anmärkning har du dessutom den ytterligare fördelen att du helt enkelt kan ta ut fordonet på våren och sätta igång och köra utan att behöva tänka på besiktningen.

Boka enkelt online eller i appen

Hos oss på Opus Bilprovning är det enkelt att boka besiktningstid. Antingen så använder du vår internetbokning eller så kan du boka direkt i vår app (tillgänglig för både Android och iOS). Du väljer enkelt den station och tid som passar dig, typ av besiktning och betalar direkt online.

Koll på när det är dags

Appen och hemsidan hjälper dig också att få koll på när det är dags för kontrollbesiktning av ditt fordon. I appen kan du lägga till alla dina fordon och få notifieringar direkt i din mobila enhet. På hemsidan kan du registrera dina fordon och lägga till din e-postadress och/eller mobilnummer och få påminnelser för dem i god tid i förväg.

Regler för motorcykel, husvagn och lätt släp

Från och med den månad du tar ditt fordon i bruk ska den första kontrollbesiktningen göras inom fyra år. Datum för ibruktagande hittar du på registreringsbeviset till ditt fordon. När den första besiktningen är gjord ska följande besiktningar göras vartannat år (senast 24 månader från den föregående fullständiga tillsynen). Du kan alltid välja att besikta fordonet tidigare och på så sätt flytta besiktningsperioden till en tid på året som passar dig.

Fordon äldre än 30 år

Fordon som är äldre än 30 år kallas hobbyfordon. Detta är personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar som är 30 år och äldre - fram till 1951 års modell. De ska besiktas vartannat år (senast 24 månader från senast godkända och fullständiga koll). För att reglerna om vartannat år ska börja gälla krävs det att fordonet har genomgått en godkänd och fullständig inspektion efter att fordonet har fyllt 30 år. Undantagna från denna regel är äldre fordon i yrkesmässig trafik. De ska besiktas varje år.

Fordon som är äldre än årsmodell 1951 räknas som veteranfordon. De är befriade från besiktningskravet, men givetvis kan det vara bra att utföra någon form av fordonstest då och då beroende på hur mycket de används.

Fordonstester för bättre koll på skicket mellan varven

Då hobbyfordon, motorcyklar och liknande endast behöver besiktas vartannat år kan det vara bra att göra någon form av test emellanåt för att ha bättre koll på fordonets skick. Med Opus Fordonstester får du en oberoende utvärdering av fordonets skick och information kring om det finns något som behöver åtgärdas, utan att detta rapporteras till någon myndighet. Med våra tester får fordonet en grundlig genomgång och du får ett protokoll som du kan använda för att planera eventuella reparationer. Det kan också användas som extra underlag vid en försäljning så att du kan visa intresserade köpare att ditt fordon har testats av oss.

För husvagnar och husbilar finns utöver fordonstesterna även gasolkontroll och Opus Täthetstest (fukttest), vilka kan vara bra att genomföra för att se till att gasolsystemet är i skick och att det inte finns några antydningar på fukt.

Välkommen att boka en tid hos oss på Opus Bilprovning redan idag!