Snart dags att byta till sommardäck

Snart dags att byta till sommardäck

Nu grönskar löven på träden igen, fåglarna sjunger som aldrig förr och snön har smält bort i de flesta delar av landet. Även om vi alla vet att april ibland bjuder på överraskningar när det gäller vädret, börjar det bli dags att börja tänka på byte till sommardäck.

Att byta däck är viktigt att göra när det inte längre är risk för frost och halka för att försäkra dig om att du har bästa möjliga väggrepp och bromsförmåga. Gummiblandningen i sommardäck är annorlunda än den i vinterdäck och bättre anpassad för varmare temperaturer. Att köra runt för länge med dubbdäck ger alltså inte ökad säkerhet. Tvärt om ger de sämre grepp när snön och isen är borta.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Mellan 1 december och 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det råder vinterväglag ute. Med vinterdäck menas snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Dubbdäck är tillåtna att använda mellan 1 oktober och 15 april, eventuellt längre om det finns risk för vinterväglag, men det brukar i huvudsak gälla dem som bor långt norrut i landet. För övriga brukar dessa datum passa in bra och det kan vara skönt att ha detta färdigt innan påsklovet då många ger sig ut på långresor.

Däckbyte och mönsterdjup

När du gör däckbytet är det väldigt viktigt att du tar en extra titt på däcken. Se efter om det finns skador, torrsprickor eller bulor som inte ska finnas där. Om du missade att rengöra däcken före vinterförvaringen är det värt att göra detta nu, samt se till att det inte sitter fast stenar eller andra småföremål i mönstret. Appropå mönstret – se till att det följer de lagstadgade kraven. För sommardäck gäller minst 1,6 millimeter i däckens huvudmönster, men minst 3 millimeter rekommenderas för att få ett bra grepp på våt vägbana. Använd en mätsticka eller en femkrona. Avståndet från myntets kant till den övre delen av 5 kronan är just 3 millimeter. Är mönsterdjupet mindre än så kan det vara värt att överväga att byta ut däcken.

Om du byter däck själv ska du se till att bilen står på ett plant och stabilt underlag. Använd en ordentligt garagedomkraft. Den som finns i bilen för att användas om du får punktering när du är ut och kör är inte stadig nog och skall bara användas i nödfall. Lägg i en växel (eller P-läge på en automatbil) och se till att handbromsen är åtdragen.

Sätt de bästa däcken bak på bilen. Det ger bästa grepp, minskar risken för att få en svår sladd och ger även bättre bromsförmåga. Dra hjulbultarna korsvis för att se till att de är blir jämnt åtdragna. Använd gärna lite fett på dem så går det lättare. Kör en bit och efterdra sen bultarna för att se till att de inte lossar av vibrationer. Kontrollera däcktrycket så att det är rätt och jämnt i respektive hjulpar.

Kom ihåg!

Kom ihåg att rengöra vinterdäcken innan du lägger undan dem för förvaring så hålls de i bättre skick och du slipper tänka på det nästa gång det är dags att byta. Förvara dem mörkt och svalt.

Ta även gärna en extrakoll på andra delar av bilen såsom påfyllning av spolarvätska, kylarvätska, kolla oljan och alla lyktor. En vårtvätt gör även lacken extra glad.

Om du är osäker på din bil eller dina bromsars skick så erbjuder vi olika biltester för att du ska få en tryggare körning. Vi har Opus Biltest som där vi går igenom samma moment som på en kontrollbesiktning, Opus Bromstest som testar dina bromsar och Opus Miljötest för dig som vill veta mer om bilens avgasutsläpp.

Nu är både du och din bil redo för att ge er ut på de vackra vårvägarna. Ta det lugnt i påsktrafiken och ha en trevlig vår önskar vi på Opus Bilprovning!