Enklare momshantering i Microsoft Dynamics NAV

Svenskregistrerade företag med verksamhet i ett annat EU-land, kan bli skyldiga att momsregistrera och sköta löpande redovisning till det landet. Många av dessa länder kräver mer detaljerad information vid momsregistreringen än i Sverige vilket leder till extra manuellt arbete.

Vi har utvecklat en funktion i Microsoft Dynamics NAV för hantering av momsregistrering vid varulager i olika länder som med en enkel knapptryckning, oavsett land och antal artiklar, gör hela momsregistreringsjobbet åt dig.

En av våra Microsoft Dynamics NAV kunder har lager i flera länder och är förutom i Sverige momsregistrerade även i Ungern. Det innebär att allt som in- och utlevereras måste deklareras i både Sverige och Ungern. Om man levererar varor från två olika länder fast till samma kund, gäller olika regler beroende på från vilket lager och land varorna kommer ifrån.

Till Ungerska myndigheter ska kunden deklarera försäljning plus moms, inköp plus moms, in- respektive utleveranser. Även mer information per faktura än i Sverige såsom fakturanummer, kund, landkod, ursprungsvaluta mm. Det ska även deklareras periodisk sammanställning och intrastat.

Arbetet med momsavstämning är en stor del i månadsboksluten och tar mycket tid i anspråk. Många länder kräver mer detaljerad information och har helt andra regler än i Sverige vilket leder till extra manuellt arbete.

Anpassning i Microsoft Dynamics NAV

Vi har utvecklat en funktion i Microsoft Dynamics NAV för hantering av momsregistrering vid varulager i olika länder.

Utgångspunkten i fallet ovan är lagerstället som bestämmer hur momsen ska redovisas och vilken momssats som ska användas. Vi har även byggt en momsdeklaration för redovisning till myndighet i Ungern med underliggande kolumner som visar all den information som de ungerska myndigheterna kräver.

Anpassningen har lett till att vår kund numera har en enkel momshantering oavsett land och artiklar. För att få rätt moms på fakturorna krävs endast att kunden går in på försäljningsordern och väljer vilket lagerställe leveransen sker ifrån. Fakturan är klar att skickas!

Vill du veta mer om momsanpassning i Microsoft Dynamics NAV?
Kontakta Mikael Månsson så berättar han gärna mer.

+46-(0)709-32 50 77
mikael.mansson@decidokompetensor.se