Leder du andra eller dig själv?

Vill du leda med mål som ger motivation, energi och önskade resultat? Vill du se till att viljan och lusten räcker hela vägen fram för dig och dina medarbetare?

Om målen utgår från vars och ens styrkor, formuleras förståndigt, känns meningsfulla och kopplas till en genomtänkt inspirerande handlingsplan så kan stora saker hända. Men mål kan också vara farliga! De kan bli till en blandning av mer ”måste”, ”ska” och ”borde”. De kan premiera kortsiktighet och revirtänkande. De målen är sällan motiverande.

Låt den här boken vägleda dig som sätter mål för både andra och dig själv att förstå vad det kan bero på att målen ibland inte är motiverande. Läs om vilka för- och nackdelarna är med att ha mål, hur ett riktigt bra formulerat mål ser ut, vad som skiljer mål från process och aktivitet, hur en handlingsplan som möjliggör måluppfyllelse ser ut och vilka beslutsfällor som finns på vägen.

”Otydliga mål skapar en stressad arbetsplats eftersom ingen vet vad som förväntas av dem. Annat som ofta uppfattas som otydligt är verksamhetens prioriteringar, feedbacken man ger och ansvarsområdenas fördelning.”

Om författaren

Bengt Kallenberg arbetar med människors utveckling på olika sätt, hur de ska utveckla sig som ledare, i karriären, som personer och som grupper. Bengt är i grunden civilingenjör inom väg-och vattenbyggnad, något som han dock inte jobbat så mycket inom. Yrkesbanan har främst gått via olika IT-företag, där han haft olika roller, bland annat ett antal olika chefs- och ledarroller. 2007 bytte Bengt bana för att arbeta som coach och konsult, som föreläsare och utbildare, samt som författare och mentor.

• Företagande, allmänt

Ordstarks mission är att skapa utveckling verklig förändring. Vi är vad vi heter. Vår styrka är att med ord förändra stora och små världar. De tjänster vi erbjuder är förlagstjänster under varumärkena Komlitt och Hegas, kommunikationslösningar och utbildningar under Ordstark.

Komlitt erbjuder pedagogiska och lättillgängliga fackböcker kombinerade med kortare eller längre kurser i samarbete med dedikerade utbildare - anpassade efter välfärdens behov och utmaningar.

Emma Holmström

Kinn Danielsson