Öresundskraft under Almedalsveckan 2012

Öresundskraft under Almedalsveckan 2012

Ny miljöteknik ger lärdomar och lösningar för Sverige.
VD Anders Östlund medverkar i ett seminarium om de utmaningar och lösningar som finns för att möta angelägna samhällsproblem med ny och miljövänlig teknik.
Tid och plats: 2 juli 15:30, Öresundshuset, Hästgatan 1

Energieffektivisering, regionala lösningar och effektiva energisystem
Seminarium och mingel om energieffektivisering och regionala lösningar. Tomas Kåberger ger perspektiv och inspirerar. Diana Uppman tittar in i framtiden. Diskussion med Jonas Jacobsson-Görtler (m), Lise Nordin (mp) och Jennie Nilsson (s). Arrangeras av Regional Energi, ett nätverk för kommunalägda energibolag, däribland Öresundskraft.
Tid och plats: 3 juli 13:00 – 16:10, Värdshuset Lindgården, Strandgatan 26
#energi2012

Elbilsrally!
En politiker från varje parti deltar, start och målgång vid solcellsladdarna med ryggen mot m/s Sigyn. Vid målgång uttalar sig partierna om elbilar och laddmöjligheter. Rallyt är ett sam-arrangemang mellan Gröna Bilister, Jämtkraft och Öresundskraft.
Tid och plats: 4 juli 09:00 – 10:00, vid m/s Sigyn, Visby hamn.

Energi – med sikte på 2050
Energispektrum, ett samarbete mellan energibranschföreningarna och ett antal energiföretag, däribland Öresundskraft, bjuder in till ett seminarium med utgångspunkt i Färdplan 2050, energibranschföreningarnas visioner och vilka politiska beslut som måste fattas för att göra verklighet av visionerna.
Tid och plats: 4 juli 09:00 – 10:30, Teaterskeppet, Visby hamn.

Elektrifiering av fordon – hur snabbar vi på omställningen?
Vår elbilsexpert Per Lundgren deltar i ett seminarium om vad som krävs för att få fart på marknaden för elektrifierade fordon, och därigenom skapa förutsättningar för att nå miljömålen.
Tid och plats: 5 juli 15:00 – 17:00, Seminariesalen m/s Sigyn, Visby hamn.

Vinnaren av Sveriges Elbilsbästa kommun utses
Gröna Bilister granskar varje år hur landets kommuner arbetar med att ställa om till avgasfri bilism, och utser utifrån detta Elbilsbästa Kommun. I fjol vann Östersund. I år är Helsingborg en av fem finalister, tillsammans med Göteborg, Umeåa, Öckerö och Östersund.
Tid och plats: 5 juli 17:00 – 18:00, Briggen Tre Kronor, Visby hamn.

Elbilspool – att ha en bil utan att äga den
Under hela Almedalsveckan visar Move About, Solelkonsulterna och Öresundskraft hur en elbilspool fungerar - och hur den kan laddas av solen. Provkörning!
Tid och plats: hela veckan, intill  m/s Sigyn, Visby hamn.