150 år av ljus firas på Love & Light

Öresundskraft är en av huvudsponsorerna till Love & Light - en ljusfest i kärlekens tecken i centrala Helsingborg. Öresundskrafts medverkan märks framförallt i Stadsparken som förvandlas till en balsal.

På lille julafton 1859 tändes gatlyktorna för första gången på Helsingborgs gator. Då var det Gasverket som stod för leveransen och grunden till dagens Öresundskraft lades. Det innebär alltså att Öresundskraft fyller 150 år under 2009. Medverkandet i Love & Light är en del av vårt firande.

Anders Östlund tänder Stadsparken 14/2 kl 19
Den 14 februari kl 19.00 förvandlas Stadsparken till en balsal med kristallkronor och smäktande musik. Fram tills dess är det endast levande ljus i Stadsparken, precis som det var i hela Helsingborg för 150 år sen.

Som en del av 150-årsjubiléet tänder Öresundskrafts VD Anders Östlund symboliskt Stadsparkens 40 kristallkronor. Därefter kommer dansare från Wilson Dance Center att uppträda och sen är det fritt fram för alla att ta en svängom under kristallkronorna. Missa inte denna unika upplevelse och historiska ljussättning av Stadsparken.

Öresundskrafts programpunkter under Love & Light:

1. Wienervals i Stadsparken

"Bling Bling for the people" – träd in i stadens finrum och ta en svängom under kristallkronorna. Hela stadsparken förvandlas till en balsal med kristallkronor och smäktande musik. Lördag 14 februari kl 19.00 har Öresundskraft tillsammans med HD och Ola Selmén invigning av denna programpunkt.

2. Ljusspel på Öresundskrafts skorsten

Det kommer att vara ett ljusspel på Västhamnsverkets skorsten - ett kärleksdrama i fem akter med Färgen i huvudrollen. Detta konstverk kommer att synas vida omkring.

Per Lundgren, projektledare, Öresundskraft, tel 042-490 32 14, 070-418 32 14
Ann-Katrin Johansson, pressansvarig, Öresundskraft, tel 070-418 30 36

Fullständigt program för Love & Light finns på www.helsingborg.se

Fakta om Öresundskraft
Öresundskraft är ett energibolag i Öresundsregionen som ägs av Helsingborgs stad. Omtanke om miljön är ett centralt begrepp i koncernen. Öresundskraft har närmare 500 medarbetare och förser cirka 265 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, energitjänster och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick 2009 till 6,5 TWh, varav 4,9 TWh avser el. Mer info www.oresundskraft.se.