Nytt vindkraftverk planeras i Helsingborg

Öresundskraft kommer, enligt Miljöbalken, att skicka in en förfrågan till Miljönämnden i Helsingborg om att bygga ett nytt vindkraftverk. Vindkraftverket skulle placeras på den södra delen av Kemiras tomt (fastighet Kopparverket 8) i Helsingborg. – Vi hoppas på ett positivt besked från Miljönämnden. Utbyggnaden av vindkraft ligger i linje med Öresundskraft ambition att bidra till energiförsörjning med så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Lars-Inge Persson, VD Öresundskraft Produktion AB. Ärendet kommer att kungöras och handläggas av Miljönämnden i Helsingborg. Vindkraftverket planeras ha en effekt på omkring 2 MW, en navhöjd på cirka 80 meter samt en rotordiameter på cirka 80-90 meter. För mer information kontakta: Anna Trönell, projektingenjör Öresundskraft, tfn 042-490 39 58, svarar på frågor om projektets utformning Lars-Inge Persson, tfn 042-042 490 39 05, VD Öresundskraft Produktion AB Erik Persson, Miljökontoret tfn 042-10 50 46, svarar på frågor om beslutsprocessen och tar emot synpunkter på vindkraftsutbyggnaden. Utsänt av Öresundskraft AB, koncernstab Information.