Öresundskraft berömmer förbättrad leverantörsbytesprocess

När Öresundskraft tog över elkunderna från Preem besvarade elnätföretagen 99 procent av begäran om leverantörsbyte (ZO3) inom fem dagar. Detta är en avsevärd förbättring om man jämför med liknande projekt ett par år tillbaka.

I samband med olika förvärv har Öresundskraft fått stor erfarenhet av leverantörsbytesprocessen, bland annat då företaget tog över elkunderna från Statoil 2001, respektive Fjordkraft 2004. Nu senast elkunderna från Preem.

– I samband med övertagandet av Preems elkunder och leverantörsbytena, upptäckte vi klara förbättringar i jämförelse med tidigare projekt, säger Richard Sandström, VD på Öresundskraft Marknad AB.

– För oss på Öresundskraft innebär detta flera fördelar, till exempel smidigare administration, snabbare service och en bättre total kundöverblick, säger affärsutvecklare Andreas Kertes.

Förbättringen beror bland annat på hela branschens gemensamma ansträngningar och krafttag för att komma tillrätta med de tidigare så kritiserade och tidskrävande processerna.

– Vi vill tacka elnätföretagen samt belysa värdet av ett utökat branschsamarbete och utvecklingen av gemensamma system som stödjer leverantörsbytesprocessen, fortsätter Sandström.

– Nu återstår det att se om även rapporteringen av mätaravläsningar för leverantörsbytet har förbättrats lika mycket. Detta kommer att vara avgörande för vilken upplevelse branschens kundoffensiv resulterar i för just de här kunderna, avslutar Sandström.

Statistik: Förbättringar kopplade till leverantörsbytesprocessen

Övertagande av elkunder från Preem, 2005
Elnätföretagen besvarade 99 % av våra meddelanden inom 5 dagar (Ramen för branschens gemensamma regelverk är 5 dagar.)

Övertagande av elkunder från Fjordkraft, 2004
Elnätföretagen besvarade 65 % av våra meddelanden inom 5 dagar

Övertagande av elkunder från Statoil, 2001
Elnätföretagen besvarade 50 % av våra meddelanden inom 5 dagar

För ytterligare information kontakta VD Richard Sandström, 070-418 32 02, eller affärsutvecklare Andreas Kertes, 0702-46 92 52, Öresundskraft Marknad AB.

Utsänt av Öresundskraft AB, koncernstab Kommunikation.

Fakta om Öresundskraft Öresundskraft är ett expansivt energibolag med säte i Helsingborg och verksamhet i hela Sverige och delar av Danmark. Företaget är en vägledande partner som ur kundens perspektiv tar ett tydligt pris- och miljöansvar. Koncernen har cirka 370 medarbetare och förser närmare 230 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband.
Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, elhandel och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick år 2004 till 6 469 GWh, varav 4 792 GWh avser el. Samma år var resultat efter finansnetto 175,6 Mkr.