Öresundskraft uppmärksammas på Skånes Energiting

Öresundskraft uppmärksammas på Skånes Energiting

”Det blev ingen vinst men två nomineringar är ett kvitto på vårt arbete för förnybar energi”. Det säger Öresundskrafts vd Anders Östlund efter att företaget nominerats till två pris under Skånes Energiting.

”Skåne Solar Award” delas ut av Solar Region Skåne i samarbete med Sveriges arkitekter. Nomineringen av Öresundskraft motiverar juryn så här:

”Solbilspoolen i Helsingborg har lyckats förena tre klimatsmarta uppfinningar i ett eget koncept, solceller, elbilar och bilpool i skön förening. Anläggningens relativa litenhet visar även på möjligheten att mångfaldiga detta koncept”.

Priset för årets solcellsanläggning tilldelades Daniel Ryman och Freddie Bergkvist på Skanska Sverige AB samt Patrik Ekenhill på Tengbom för solcellsanläggningen på Väla Gård i Helsingborg.

Öresundskraft var också nominerat till ”Skånes vindkraftpris” för sitt främjande av småskalig elproduktion i Skåne. Priset är en utmärkelse som tilldelas en person, organisation eller anläggning som förtjänstfullt bidragit till att öka utbytet av kunskap och erfarenhet mellan olika aktörer inom vindkraftsområdet i Skåne. Nomineringen av Öresundskraft motiverades så här:

”Genom framsynt prissättning för inmatning av el på elnätet går Öresundskraft i bräschen för att främja småskalig elproduktion i Skåne och visar därigenom entreprenörskap och lyhördhet till det skånska samhällets hållbara utveckling.”

Vinnare blev Dr. Jörgen Svensson, biträdande lektor i Industriell Elektroteknik och Automation vid LTH.

–Jag lyfter på hatten för vinnarna! säger Anders Östlund. Att vi var nominerade till final gör oss glada och stolta. Vi investerar i morgondagens hållbara energisystem och att vårt arbete uppmärksammas är en uppmuntran!

Bilden: Diedrik Fälth, solcellsexpert vid Öresundskraft och Per Lundgren, elbilsexpert vid den solladdade elbilspoolen i Helsingborg.

Anders Östlund, vd Öresundskraft, tel. 070-418 30 80
Diedrik Fälth, solcellsexpert, Öresundskraft, tel. 070-418 32 11