Stort internationellt intresse för svenskt stadsnät

När konferensen “Europe at the Speed of Light” startar idag, är Diedrik Fälth en av öppningstalarna. Diedrik har sedan 1999 varit en drivande kraft bakom arbetet med Helsingborgs Stadsnät, vilket är en föregångare för det som idag internationellt kallas ”den svenska modellen”. – När det har tagit 100 år att avreglera elmarknaden, varför bygga på gamla modeller för den nya tekniken? frågar Diedrik som är säljchef på Öresundskraft. Under de senaste åren har vi haft studiebesök från Holland, USA och Schweiz, och alla har kommit för att studera hur den svenska modellen fungerar i verkligheten, berättar Diedrik. Sverige har varit världsledande på att bygga öppna fibernät där tjänsteleverantörerna kan konkurrera fritt och de boende själva kan välja vilka internet-, telefoni och TV-tjänster man vill använda. I både Europa och USA har man tidigare valt mer låsta modeller, men intresset för öppna stadsnät har ökat betydligt. I Holland och Schweiz har man redan valt att börja bygga efter den svenska modellen. – Bygger man avreglerade kommunikationsnätverk från början, vinner alla på det i längden, fortsätter Diedrik. Förutom att det ger den enskilde kunden ett fritt val vad det gäller tjänster, finns det även tydliga EU-direktiv på att även de kommunikativa nätverken ska vara konkurrensutsatta. Det öppna stadsnätet är framtidens lösning, avslutar Diedrik. Arrangör för “Europe at the Speed of Light” är FTTH Council Europe och konferensen hålls den 7 till 8 februari i Palau de Congressos de Catalunya i Barcelona. På plats är fler än 1200 deltagare, och förutom Diedrik Fälth talar även representanter från Verizon, France Telecom och Alcatel. Utsänt av Öresundskraft AB, koncernstab Information. För mer information kontakta: Diedrik Fälth, säljchef, Öresundskraft AB, 070-418 32 11 Ameli Frostell, informatör, Öresundskraft AB , 070-418 32 39 Läs mer om konferensen på barcelona.europeftthcouncil.com Fakta om Öresundskraft och FTTH Council Europe Öresundskraft är ett expansivt energibolag med säte i Helsingborg och verksamhet i hela Sverige och delar av Danmark. Företaget är en vägledande partner som ur kundens perspektiv tar ett tydligt pris- och miljöansvar. Koncernen har cirka 370 medarbetare och förser närmare 230 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, elhandel och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick år 2005 till 6 749 GWh, varav 5 109 GWh avser el. Samma år var resultat efter finansnetto 179,4 Mkr. The Fibre-to-the-Home (FTTH) Council Europe is a market development organization whose mission is to educate, promote, and accelerate the deployment of fibre in access and the resulting quality-of-life enhancements. The European council consists of 67 leading companies in the broad band industry and works closely together with the FTTH Councils of North America and Asia. For more information please visit www.europeftthcouncil.com