Try Swedish presenterar Berga Bruk

​VÄLKOMMEN TILL NORDENS STÖRSTA EKOMÄSSA – NORDIC ORGANIC FOOD FAIR

Den 13-14 november öppnar Nordic Organic Food Fair i Malmö. Sedan starten 2013 har mässan blivit nordens största mötesplats för producenter och inköpare från Europa och andra delar av världen med intresse för ekologiska livsmedel.

Nordic Organic Food Fair är den ledande nordiska fackmässan för ekologisk och KRAV-certifierad mat och dryck. För de över 5000 besökarna är mässan en viktig plattform för att knyta kontakter både inom Skandinavien, Europa och resten av världen. Det handlar om att hitta nya exportmöjligheter liksom nya spännande produkter och koncept. Hit kommer man också för att få kunskap, inspiration och knyta kontakter med andra inom den ekologiska branschen.

Under 2019 lanseras tre nya områden på mässan som efterfrågats under det senaste året. Det är ”Naked Drinks Scandinavia” för vin, öl och sprit, ”Free From Scandinavia” för produkter utan tillsatser och allergener, samt ”Vegan Scandinavia” för vegetariska och veganska alternativ.

Flera av Organic Swedens medlemmar ställer ut på mässan – både i Business Swedens monter Try Swedish och i egna montrar. Det är Berga Bruk (monter L37), Camelina (monter J11B), Ekologiska Säljbolaget (monter L21), Ekomatcentrum (monter L86), Kakaw (monter M1) och Smakis (monter J11D).

I år lyfter Business Sweden fram sitt nya koncept Beyond Organic för exporten av ekologiska livsmedel från Sverige. Det kommer att rama in den svenska samlingsmontern J11, där det även går att träffa Organic Sweden (monter J11H).

– Vi ser en starkt växande efterfrågan på ekologiska livsmedel i Europa. På tio år har de ekologiska produktlanseringarna nästan fördubblats. Den svenska ekologiska maten och dess mervärden svarar väl mot denna efterfrågan och det finns en stor potential att positionera Sverige som ett ekoland i framkant, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Under mässan kommer Organic Sweden att presentera hur vi arbetat med kampanjen EKO-september och hur vi ska etablera den som en återkommande kampanj för att öka försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel i Sverige. Välkommen till Organic Theatre den 13 november kl. 14.45-15.30 då även KRAV, Paradiset och Ekologiska Säljbolaget delar med sig av hur de arbetat med kampanjen.