Foto: Helena Wistrand, KRAV

Ny ordförande och verksamhetschef för Organic Sweden

Organic Sweden valde under torsdagen Johan Ununger, VD på Saltå Kvarn till ny ordförande. Samtidigt övergick Charlotte Bladh André till att bli verksamhetschef – en ny roll som organisationen tillsatt för att växla upp och ta nästa steg i utvecklingen av Organic Sweden.

Organic Sweden arbetar för ökad försäljning och export av ekologiska livsmedel och för att bidra till ökad kunskap och därmed ökat engagemang för ekologisk produktion och konsumtion.

– Vi har hela livsmedelskedjan representerad bland Organic Swedens medlemmar, från ekologiska lantbruk till små och stora livsmedelsföretag, dagligvaruhandel och grossister. Vi samlar även flera organisationen som jobbar mot samma mål, som KRAV, Ekologiska Lantbrukarna, Ekomatcentrum och Naturskyddsföreningen. Många av dem deltog på Ekologiska Framtidsdagen som vi arrangerade igår, berättar Charlotte Bladh André, verksamhetschef för Organic Sweden.

I år hade Ekologiska Framtidsdagen temat ”Hållbara partnerskap i en hållbar livsmedelskedja” med fokus på hur samarbeten mellan handel och producenter, offentlig sektor och entreprenörer, mellan små och stora aktörer kan gynna alla parter. Under dagen lyftes flera goda exempel på hur man kan jobba med fleråriga kontrakt, garanterade volymer, gemensam produktutveckling och andra typer av lösningar som kan leda till trygghet och ekonomisk stabilitet och därmed lägga grund för både omställning och tillväxt.

Bland dem som delade med sig av egna erfarenheter fanns Oatly och Jannelunds Gård som produktutvecklat Gammaldags Hafredryck. Södertälje Kommun/MatLust som tillsammans med Nordisk Råvara skapat en ny gråärtsfalafel. Menigo och Surtantens Syrade, liksom Martin & Servera och Warbo Kvarn som berättade om hur deras samarbeten bland annat lett fram till ökad distribution.

– Ekologiska Framtidsdagen är ett exempel på hur Organic Sweden kan vara en plattform för samverkan mellan våra medlemmar som befinner sig i olika delar av livsmedelskedjan – men som alla arbetar för att hela ekomarknaden ska stärkas, säger Johan Ununger, ordförande för Organic Sweden.