Nordic Wild Hot Sauce och Sriracha Chilisås från Skånsk Chili.

Skånsk Chili först i Sverige med att lansera svensk ekologisk sriracha

Familjeföretaget Skånsk Chili är först i Sverige med att lansera en svensk ekologisk sriracha. Chilisåsen är tillverkad av paprika och chili från egna ekologiska odlingar utanför Landskrona.

Skånsk Chili har under sex år byggt upp sin verksamhet utanför Landskrona med egna odlingar av chilifrukt och egen produktion av olika chilisåser. I sortimentet finns tolv olika såser med varierande hetta – från milda till superheta. Inför Nordic Organic Food Fair i Malmö den 14-15 november lanseras två nyheter, dels en ekologisk sriracha, dels en nordisk variant av den klassiska tabascon gjord på svenska lingon och blåbär samt egenodlad habanero.

­– Jag har japanskt påbrå och har även bott i Tokyo där jag kom i kontakt med mat från hela världen. När jag kom tillbaka till Sverige tyckte jag att det var svårt att hitta råvarorna till mina kryddstarka favoriträtter. Då växte idén bakom Skånsk Chili fram – att odla egen chili och tillverka egna chilisåser, säger Sakura Kristina Holmqvist, grundare av Skånsk Chili.

Chiliodlingen ligger i utkanten av Asmundtorp öster om Landskrona. Odlingen är ekologiskt certifierad. Det innebär bland annat att Skånsk Chili använder rovinsekter som äter upp bladlöss och andra skadeinsekter istället för kemiska bekämpningsmedel och gödslar med grannens hästgödsel istället för att använda konstgödsel. Odlingen är också klimatvänlig då de följer årstiderna och endast odlar under sommarhalvåret.

– Skånsk Chili är en av många innovativa svenska ekologiska uppstickare som vågar utmana, förnya och berika mat-Sverige, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Skånsk Chili ställer ut på Nordic Organic Food Fair den 14-15 november. Företaget är medlem i Organic Sweden – plattformen för alla som vill samverka för ökad försäljning och export av ekologiska och KRAV-märkt mat och dryck.

Organic Sweden är plattformen för alla som arbetar för ökad försäljning och export av ekologiska livsmedel. Organic Sweden erbjuder en unik plattform för kunskapsutbyte och erfarenhet inom ekologisk produktion och konsumtion. Vi skapar möjligheter för ekologiska livsmedelsföretag att samarbeta för att på olika sätt ta vara på det växande marknadsutrymmet i Sverige och internationellt.