Information från Originalbagarn

Styrelsen informerar

Den delvis nya styrelse som valdes vid Ordinarie Årsstämma hade sitt första egentliga möte den 21:a Juni. Där togs beslut av en enig styrelse att avvakta med notering på NGM till ett senare tillfälle som ännu inte är tidsbestämt. För att ändå tillgodose behovet av likviditet i aktien förs samtal med Pepins Group AB om handel på Alternativa Listan med start till hösten. Pepins är ett värdepappersbolag som bl.a. arrangerar handel i onoterade aktier och står under tillsyn av Finansinspektionen.

Bakgrund

Bolagets ledning har haft fokus på att ställa bolaget i ordning för marknadsnotering på NGM Nordic MTF. NGMs krav som ställdes inför notering med bland annat upprättande och implementering av rutiner och policys som ska överensstämma med ett noterat bolag samt äganderelaterande åtgärder som den vinterns emission löstes gör att bolaget nu uppfyller alla dessa krav.

Men under tiden arbetet har pågått med noteringsförberedelserna så upplever styrelsen att IPO-klimatet har förändrats och att det allmänna börsklimatet inte förväntas vara gynnsamt vid en snar notering. Vår uppfattning är att aktien kommer bli bättre mottagen vid ett bättre IPO-klimat där bolaget även har fått tid till att visa stabila vinster. Ambitionen är att de som köpt aktier i bolaget ska kunna se en värdeökning på sitt innehav och att bolaget ska kunna ta in pengar till en bra värdering.

Styrelsen vill alltså att Bolaget ska få chansen att visa goda vinster genom de vidtagna åtgärdsprogram som ledningen nu arbetar med och att intresset och värdet därmed ska öka för aktien och därför avvakta noteringen hos NGM.

Ändå vill man att de som, av olika skäl, vill handla i aktien ska få den möjligheten och då tänker styrelsen att handel ska kunna ske på Alternativa Listan.

Så här går det till

På Alternativa sätts priset per aktie genom en värdering av ett oberoende Marknadsråd sedan öppnas böckerna för handel kontinuerligt under vissa perioder och aktierna byter ägare till det pris som Marknadsrådet bestämt.

Det tryggar ett stabilt pris för aktieägarna och det ger Bolaget arbetsro utan att behöva snegla efter ”easy fix” för att hålla en attraktiv kurs.

Enkel registrering och lättillgänglig information

Man kan handla direkt på Alternativa Listan eller via de flesta banker och mäklarfirmor. Vill man handla direkt måste man registrera sig som kund hos Pepins. Registreringen är kostnadsfri och sker enkelt via hemsidan www.alternativa.se . Som registrerad kund får man löpande information från bolagen som handlas på Alternativa Listan.

Från Euroclear till ditt konto

Aktieboken ligger för registrering hos Euroclear, vilka har inkommit till bolaget för en komplettering som för närvarande handläggs. Därefter borde registreringen gå snabbt och ni ska då kunna se ert innehav i era aktiedepåer.

På hemsidan finns information

Där kan du läsa aktuell uppdatering av läget i bolaget och också en sammanställning av finansiell information.

Där ger också bolaget sin syn på omvärlden och varför Originalbagarn skiljer sig från sina konkurrenter.

Stockholm den 14 juli 2017

Styrelsen för Originalbagarn AB