Information från Originalbagarn från Styrelse och Ledning 21:e November 2017

Kära ägare, personal, kunder och leverantörer och alla andra som följer oss via mailutskick och på Hemsidan.

Euroclear

Ja, äntligen. Efter sju sorger och åtta bedrövelser är våra aktier äntligen registrerade på Euroclear och bör därmed också synas på vars och ens depå.

Kontrollera för säkerhets skull:

Är det rätt depånummer

Är det rätt person/företagsuppgifter

Är det rätt antal aktier

Noteringen

Nu är manegen krattad och de formella pusselbitarna ligger på plats. Styrelseledamoten Henrik Lewander leder vår resa mot notering och har återupptagit kontakten med NGM där vi ligger kvarpå deras s.k. Nordic Pre Market lista:

Nordic Pre Market

Bolag på Nordic Pre Market

Namn Bransch Planerad lista Planerad listning/notering
Ilya Pharma AB Science and technical R&D Nordic MTF 2019 Q2
Dicot AB Medicin Nordic MTF 2018 Q4
Learning 2 Sleep L2S AB Digital health Nordic MTF 2018 Q4
Originalbagarn AB Livsmedel Nordic MTF 2018 Q4
Gigger AB Bemanning Nordic MTF 2018 Q2
Eco-Oil Miljöbränslen Sverige AB CO2-neutralt drivmedel Nordic MTF 2018 Q1
  • 1Informationen som presenteras på denna sida har lämnats till Nordic Growth Market NGM AB (”NGM”) från varje respektive bolag som anslutits till Nordic Pre Market. NGM kan inte garantera att informationen är korrekt, tillförlitlig eller fullständig. Att listningen är satt till Q4 2018 innebär inte att det är vårt mål utan är mer att betrakta som en sista period.

Vi mäter kontinuerligt temperaturen på marknaden och med ökande lönsamhet kan datumet komma att flyttas till ett tidigare tillfälle.

Nyemission

Just nu finns några spännande möjligheter för Originalbagarns expansion. Bolag med Bagerier som skulle passa mycket bra in i vår affärsmodell och vår ambition att vara marknadsledande fullsortimentsleverantör inom EMV (Private Label) i Sverige.

Styrelsen är bemyndigad till att kunna utge 2 miljoner aktier för likviditetstillskott eller affärer. Det är högst sannolikt att utrymmet kommer att utnyttjas för att stärka bolagets likviditet. Det är också möjligt att kommande affärer kan komma att kräva ytterligare emissioner som villkoras bolagsstämmans beslut. Det måste vi återkomma till när det blir aktuellt.

Vårt mål är tydligt, vi är och ska förbli Sveriges ledande EMV-bageri och ta en betydande del av de 2 miljarder som är den möjliga framtida EMV-marknaden.

Ett mellanår följs av offensiva planer

2016 - 2017 blev ett mellanår för Originalbagarn med dåligt operativt resultat och svag utveckling på marknaden. Nu har vi förstärkt både den operativa ledningen och styrelsen och tar nya krafttag mot framtiden. Det har redan resulterat i många nya affärer under slutet av 2017, både hos befintliga kunder och nya vilket kommer att synas i orderböcker för 2018. Ledtiderna är långa.

Allt börjar och slutar med att vi bakar bröd med hög kvalitet från en effektiv produktion till Sveriges största Livsmedelskedjor och Grossister.

Ledningens fokus är åter att leverera rätt produkter i rätt tid till rätt pris. Allt annat är av sekundär betydelse och mycket delegeras till styrelseledamöter att driva.

Lönsamhetsprogrammet följs av ett Likviditetsprogram

Vi vill inte spekulera i årets resultat trots att det är kort tid kvar. Vi börjar bli luttrade av lärdomen att våra kunder har svårt med sina prognoser och att beställningarna hos speciellt nya kunder går lite upp och ner.

Julen är speciell med stora säsongsprodukter på båda våra Bagerier. I Växjö bakar vi Vörtlimpor med och utan Russin och i Nynäshamn bakar vi enorma mängder Lussekatter till flera olika kunder.

Eftersom en stor del av leveranserna går via vårt frysflöde tvingas vi bygga upp en buffert för att klara leveranserna och lagerhållningen tär på en redan ansträngd likviditet.

Ett problem är att vi har minst dubbla produktionen mot förra året och det betyder ovana kunder med stora skiftningar i avropen.

Styrelsen och ledningen har initierat ett Likviditetsprogram med syftet att radikalt stärka bolagets likviditet både på kort och lång sikt. Det ska bli spännande att rapportera utfallet i nästa brev.

Nya kunder nya produkter

För att tydliggöra försäljningens betydelse har Niklas Tyni utsetts till Försäljningsdirektör och Vice VD. Hans arbete innebär att det ringer i klockan för nya affärer i en tidigare inte skådad omfattning. Vi både tar in nya kunder liksom produktutvecklar och utökar antalet produkter hos våra äldre kunder.

Vi har en liten men snabbt växande andel export i huvudsak till de nordiska länderna från Nynäsbageriet. Ett par större nordiska kedjor har upptäckt vår höga kvalitet och enorma produktionskapacitet också på kaffebrödssektorn.

Originalbagarn AB är ett svenskt EMV-bageri inriktat mot stora aktörer vilka under eget varumärke vill förse marknaden med bröd av högsta kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Originalbagarn har sin grund i Växjöbageriet och Nynäsbageriet. Verksamheterna har funnits i många decennier och grundar sig på långsiktighet, kvalitet och tradition kopplat till utveckling och förnyelse.

Lite kul från golvet

Vår Tf. platschef i Växjö, Ida Lambertsson, har tagit oss med i ett landsomfattande Miljö- och Kvalitetsnätverk för Livsmedelsindustrin. De medverkande, är företag med speciellt höga krav och mål inom just de här områdena och naturligtvis som en följd därav också inom Personalvård och arbetsmiljö där vi aktivt arbetar för att kompensera de naturliga olägenheter som följer av den industriella miljön.

Riksgenomsnittet för sjukskrivningar inom processindustrin ligger på ca 6,5 % medan vi i Växjö har 3,5 %. Av det är nära hälften några långtidsrehabiliteringar efter skador utanför jobbet (t.ex. brusten hälsena, brutet ben)

Vi är väldigt stolta över våra anställda och att vi lyckas samarbeta och värna de mjuka värden som ligger till grund för hela vår verksamhet.

Ida Lambertsson Platschef, Växjö

Det är mycket spännande på gång hos oss i Växjö.

Bland annat så har vi besök av Kvalitet Online under veckan. Kvalitet Online riktar sig till livsmedelsföretag runt om i hela Sverige, indelat i mindre nätverk. Vi får besök från 12 personer från nätverk ”Kalmar” som ska komma på studiebesök och lyssna på en föreläsare angående HACCP som vi arbetar med dagligen.

Tidigare år så hade vi även ett lyckat besök av nätverket i Nynäshamn.

(HACCP är ett egenkontrollsystem som utvecklades av NASA för att minimera risken för matförgiftade astronauter. Det står för Hazard Analysis and Critical Control Points eller på svenska riskanalys och kritiska styrpunkter. Man riskbedömer alltså hela flödet)

Vi har precis avslutat medarbetarsamtal med samtliga i personalen, med goda resultat. På frågan hur de trivs på sitt jobb hamnade 93,1% på övre halvan, resterande 6,9 % i mitten.

Samtalen generar en rapport och en åtgärdsplan så att vi nästa år kan få 100% på övre halvan! Vi jobbar ständigt med arbetsmiljön och har några pågående projekt bland annat, buller och ljus i lokalerna.

I övrigt händer det mycket, vi har passerat 30 anställda och fortsätter växa, produktutvecklingen är i full gång med provbak, konsumenttester och utveckling av råvarumixar i samråd med leverantörer.

// Ida

Tack för ordet

Bröd är en basvara i de svenska hemmen. I genomsnitt äter varje svensk drygt 50 kilo bröd om året, dvs. ett kilo i veckan. I Europa i övrigt är konsumtionen ca tio kilo högre per capita.

Alla har sitt eget eller sina egna favoritbröd och vi svenskar har åsikter om smak, lukt, konsistens och utseende. Allt efter egen smak.

Det gör att brödhyllorna fylls av över 100 olika brödsorter varav ganska många är produkter av tillfälliga modetrender men ett stort antal, som t.ex. Sirapslimpan, Jättetoasten, olika Frörutor ligger i topp år efter år.

Det är en fröjd att få arbeta med ett äkta svenskt, naturligt, livsmedel.

Välkommen till bords!

Rolf Hagen Norling                                               Magnus Norbäck