Kanelbullen tar Nynäsbageriet på en räkmacka till börsen

Nu står kanelbullens dag inför dörren och Nynäsbageriet som numera ingår i Originalbagarn-koncernen skruvar upp ugnarna till högsta temperatur för att möta efterfrågan. Under ett år så jäser, knådas och fylls över 20 miljoner bullar. Det bakas traditionella, ekologiska eller varianter mot kanelbullen som kardemumma- eller vaniljbullar i bageriet. De packas i vackra påsar, var och en efter varje butikskedjas önskemål och läggs ut i frysarna med butikskedjans eget namn. Nynäsbageriet levererar också 100.000-tals bullar till grossister som för dem vidare till skolor och vårdinrättningar för många härliga fikastunder. Inför kanelbullens dag ökar beställningarna med över 30 % under några hektiska veckor vilket betyder att man bakar över två miljoner kanelbullar under de närmaste veckorna.

Nynäsbageriet ingår sedan sista mars i Originalbagarn koncernen och familjen Björkman som är fjärde generationen ägare och ledare i bageriet är nu istället en av storägarna i den nya koncernen som beräknas omsätta ca 120 mkr det kommande året. Magnus Björkman fortsätter som VD i Nynäshamnsfabriken samtidigt som bageriets fd. viceVD Magnus Norbäck tar det övergripande ansvaret som VD och koncernchef för hela företaget

- Genom samgåenden med Originalbagarn har vi fått tillgång till en mycket kraftfull säljorganisation och förutom nya kunder i Sverige börjar vi titta på att utöka vår export till de övriga Nordiska länderna säger Magnus Björkman som också är ledamot i huvudbolagets styrelse.

Bolaget planerar börsintroduktion på NGM-börsen i december och har redan utökat ägarkretsen till över 450 personer och nu planeras ytterligare en nyemission för att ta in kapital för fortsatt tillväxt.

- De svenska börslistorna lider brist på expansiva livsmedelsföretag så vi tror att vi snabbt hamnar på kartan som en spännande investering i en trygg bransch. Säger koncernchefen Magnus Norbäck och fortsätter - Verksamheterna har funnits i många decennier och grundar sig på långsiktighet, kvalitet och tradition kopplat till utveckling och förnyelse från ax till limpa vilket har blivit något av ett mantra för oss. Vi tryggar produktionen i Nynäshamn och förväntar oss en försiktig men stabil expansion även här.

För ytterligare frågor,
Magnus Norbäck, VD och Koncernchef