Angående Stadsplan i Växjö - rättelse

Idag, den 15.3.2017 publicerade Smålandsposten en artikel baserad på den detaljplan Växjö kommun tagit fram för området där den av Originalbagarn hyrda fastigheten ligger.

Detaljplanen kom inte som någon överraskning för Originalbagarn och diskussioner förs kontinuerligt med fastighetsägaren om en lösning för tiden efter att nuvarande kontrakt upphör vilket ligger flera år bort i tiden.

Originalbagarn är ett expansivt företag och tiden för att nuvarande kontrakt upphör stämmer väl överens med bolagets planerade behov av större lokaler för verksamheten.

Originalbagarn har externa konsulter som utreder frågar ur flera aspekter. Bl.a. läggs fokus på att de nya lokalerna ska ha betydligt modernare energiåtervinning och vara en bättre arbetsmiljö för de anställda.

Fastighetsägaren GBJ Bygg är aktivt med i processen att finna lämplig mark och eventuellt också bygga de nya produktionslokalerna.

När Växjös Stadsplanekontor via enhetschefen Djana Micanovic, skriver om Originalbagarn att ”den verksamheten planeras upphöra inom kort” (Dnr 2016BN1065 Dpl 214) så har de inget fog för skrivningen. De har inte varit i kontakt med vare sig Originalbagarn eller GBJ Bygg och har ingen kännedom om längden eller annat innehåll i nuvarande kontrakt.

Enhetschefen kan på direkt fråga inte svara på varför hon skrivit detta.

Originalbagarn utreder olika nyetableringsorter och trots vissa logistikproblem ligger Växjö bra till för den nya fabriken. I huvudsak för att kunna behålla och fortsätta rekrytera kompetent personal för verksamheten och den kommande tillväxten.

Totalt handlar det om ca 10 000 kvm produktionsyta och 15-1700 kvm fryslager och infrysningslager.

• Livsmedel, livsmedelsteknik

Originalbagarn är ett ledande EMV bageri inriktat mot stora aktörer vilka under eget varumärke vill förse marknaden med bröd av högsta kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Originalbagarn har sin grund i Växjöbagarn och Nynäsbageriet. Verksamheterna har funnits i många decennier och grundar sig på långsiktighet, kvalitet och tradition kopplat till utveckling och förnyelse.

De två fabriksbagerierna i Nynäshamn och Växjö har en total produktionskapacitet på 400 mkr. Huvudkontoret är beläget i Stockholm därtill finns ett säljkontor i Helsingborg. Läs mer på www.originalbagarn.se