Originalbagarn i diskussion om förvärv av Polarbröds bageri i Omne

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2018 11:38 CEST

Polarbröd är Sveriges tredje största brödproducent och marknadsledare på naggade kakbröd och mjukt och hårt tunnbröd. Offensiva satsningar görs på de två bagerierna i Älvsbyn och Bredbyn. Utvecklingen i det minsta bageriet i Omne har under en längre tid varit problematisk med låg beläggning och lönsamhetsproblem.

Originalbagarns och Polarbröd diskuterar därför ett samarbete kring en långsiktig lösning för att ge mer gynnsamma förutsättningar för den fortsatta produktionen och därmed också arbetstillfällen på orten.

Originalbagarn kommer utöver sitt eget sortiment även att fortsätta baka Polarbröds produkter på uppdrag av Polarbröd.

Originalbagarn är ett ledande EMV bageri inriktat mot stora aktörer vilka under eget varumärke vill förse marknaden med bröd av högsta kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Originalbagarn har sin grund i Växjöbagarn och Nynäsbageriet. Verksamheterna har funnits i många decennier och grundar sig på långsiktighet, kvalitet och tradition kopplat till utveckling och förnyelse.

Originalbagarn i Växjö har fokus på fristående limpor och matbröd i form medan Originalbagarn i Nynäshamn fokuserar på Kaffebrödsproduktion och bakar t.ex. 35 miljoner Kaffebullar om året.

Originalbagarn Höga Kusten är tänkt att bli marknadsledande inom produktion av förpackat portionsbröd för EMV-marknaden

Originalbagarns kunder är alla de stora Livsmedelskedjorna och de största Grossisterna inom Food Service.

De två fabriksbagerierna i Nynäshamn och Växjö har en total produktionskapacitet på 400 mkr. Huvudkontoret är beläget i Stockholm. Läs mer på www.originalbagarn.se

Kommentarer (0)