Originalbagarn når 1 000 nya butiker i ny jätteaffär

Originalbagarn med knappa tre år på nacken skördar nya framgångar på den svenska brödmarknaden. Bolaget som nu är under arbete mot en notering hos marknadsplatsen NGM, har nu tecknat avtal med en stor butikskedja för leverans av ett sortiment bröd tillverkat under ett nytt EMV märke.

• -Vi har jobbat med den här affären i över ett år och kunden har visat att man menar allvar med sin satsning. Både när de det gäller sortiment och kvalitet, säger Originalbagarns försäljningschef Christer Lundh. Meningen är att antalet produkter ska öka successivt under året för att så småningom bli heltäckande inom förpackat bröd av hög kvalitet med god hållbarhet, fortsätter Lundh

Kunden förfogar över flera stora varumärken och detta sortiment kommer hamna under deras mer exklusiva varumärke.

• -Originalbagarn arbetar med ständig produktutveckling och presenterar under året många spännande nyheter för våra största kunder, säger Christer Lundh, - Att vara ledande leverantör inom EMV ställer krav på produktionsresurser som vi har i våra två fabriksbagerier i Nynäshamns och Växjö.

Inom svensk dagligvaruhandel har EMV ca 25 % marknadsandel av sålda livsmedel men även om man räknar in butiksbagerier och bake off understiger brödets EMV andel 10 %. Det finns således utrymme för en enorm tillväxt i sektorn och där räknar Originalbagarn med att bibehålla en ledande position. Marknaden för bröd och Kaffebröd som är Originalbagarns områden är cirka 10 miljarder

Idag har Originalbagarn avtal med alla de stora livsmedelskedjorna och flertalet av de största grossisterna.

• -Vi har lagt hundåren bakom oss säger Originalbagarns VD Magnus Norbäck och nu gäller det att hålla servicegrad och kvalitet uppe för organisk tillväxt på marknaden. För att klara det arbetar vi nära kunderna med produktutveckling och kvalitetskontroll. EMV måste alltid vara minst lika bra som märkesvarorna, slutar Norbäck.

• Livsmedel, livsmedelsteknik

• emv
  • nynäsbageriet
  • originalbagarn
  • ngm

Originalbagarn är ett ledande EMV bageri inriktat mot stora aktörer vilka under eget varumärke vill förse marknaden med bröd av högsta kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Originalbagarn har sin grund i Växjöbagarn och Nynäsbageriet. Verksamheterna har funnits i många decennier och grundar sig på långsiktighet, kvalitet och tradition kopplat till utveckling och förnyelse.

De två fabriksbagerierna i Nynäshamn och Växjö har en total produktionskapacitet på 400 mkr. Huvudkontoret är beläget i Stockholm därtill finns ett säljkontor i Helsingborg. Läs mer på www.originalbagarn.se