Solbakat bröd ger naturligt tillskott av D-vitamin

D-vitamin är en av få vitaminer som vi i Norden riskerar att få för lite av. Under sommaren är risken mindre eftersom solen bidrar till att det bildas D-vitamin i huden. Under den mörka årstiden minskar det tillskott som solen ger och studier visar att det vi får i oss genom kosten ofta inte är tillräckligt.

Baserat på dessa studier höjde man i de Nordiska näringsrekommendationerna år 2012 gränsen för det rekommenderade intaget av D-vitamin. Utifrån det behovet har Originalbagarn i samarbete med COOP Sverige och det forskningsbaserade företaget Viasolde utvecklat en process för naturlig berikning av D-vitamin i bröd.

Förenklat kan man säga att Viasolde har konstruerat en solugn som helt enkelt kopierar solljuset. Ugnen belyser brödet med ljus motsvarande solens och därmed skapas D-vitamin i bakningsprocessen på ett naturligt sätt. Den patenterade metoden gör också att brödet håller sig färskt längre genom att den motverkar uppkomst av mögelsporer.

På Livsmedelsverket välkomnar man den här innovationen:

"Bröd är ett livsmedel som äts av många och därför är D-vitaminberikning av bröd ett bra sätt att öka befolkningens intag av vitamin D. Livsmedelsverket välkomnar därför berikningen.”

- Originalbagarn är idag det enda bageriföretag i Sverige som använder den här unika metoden i industriell stordrift och de D-vitaminberikade bröden har blivit enormt efterfrågade, säger Niklas Tyni, försäljnings- och marknadsdirektör på Originalbagarn.

- Det här projektet är också ett bra exempel på den innovativa inriktning som Originalbagarn har som leverantör av bröd inom området egna märkesvaror (EMV). För oss handlar det inte bara om att kunna efterlikna storsäljande märkesvaror utan också att kunna bidra till utvecklingen av nya produkter som ger ett mervärde både för konsumenten och handlaren.

Niklas Tyni, försäljnings- och marknadsdirektör

0704-281 336 niklas.tyni@originalbagarn.se

• Livsmedel, livsmedelsteknik

Originalbagarn AB (publ) är ett svenskt EMV-bageri inriktat mot stora aktörer vilka under eget varumärke vill förse marknaden med bröd av högsta kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Våra tre tillverkningsenheter i Växjö, Omne och Nynäshamn har en total produktionskapacitet på 600 mkr. eller 52000 ton . Vi bakar både kaffebröd och matbröd i färsk- och frysflöde.