Bästa uppsatsen utsedd av SMIF

Svenska marknadsundersökningsföretag (SMIF) fortsätter arbetet med att dela ut pris till den bästa uppsatsen inom research-området.

Priset Årets Nykomling delas ut på Market Research & Insight Summit den 15 april i Stockholm. Årets Nykomling 2015 går till Elena Dreger och Anders Reje, fd studenter vid Umeå universitet.

Det vinnande bidraget heter “Marketing Sustainability in Charter Tourism” – The Influence of Brands, Eco-Labels and their Combination on the Swedish Charter Tourist’s Decision Making. Undersökningen belyser ett högaktuellt område, nämligen hållbara turistalternativ.

Det handlar om att skapa synergier mellan varumärken och ekomärkning. Genom att använda sig av av Co-branding kan man skapa en trovärdig varumärkesbreddning, försvara sig mot konkurrenter samt skapa en förhöjd upplevelse. Uppsatsen ger ockå konkreta förslag på hur turism- och ekomärkningsorganisationers marknadskommunikation kan utvecklas för att bli mer konsumentanpassad.

Ett lyckat samarbete har potential att uppnå synergieffekter som fångar upp de unika styrkorna, som inträffar när båda varumärkena adderar värde till samarbetet. Att ekomärka charterresor är ett steg i rätt riktning.

Juryn har bestått av: Henrik Brandes, CMA Research, Anna Broback, SMIF, Marie Sommar, Norstat och Erik Tageson, YouGov.

Juryns motivering lyder enligt följande: Med en ambitiös ansats har studenterna belyst ett viktigt och relevant ämne. Metodvalet med både djupintervjuer med branschföreträdare och en Conjoint-analys av en undersökning bland resenärer, tillsammans med tidigare studier och teori, leder fram till konkreta slutsatser och intressanta diskussioner.

Henrik Brandes

Projektledare