Märk väl – så gör vi det lätt att välja rätt

Märk väl – så gör vi det lätt att välja rätt

MSC, KRAV, UTZ och FSC – vad betyder egentligen alla små initialer som finns på våra produkter? Det här är några de märkningar vi använder på våra förpackningar för att göra det lättare för våra konsumenter att göra medvetna val utifrån miljö och hälsa.

Inom Orkla strävar vi efter att bara använda råvaror som produceras med omtanke om människor, djur och miljö. Vi har som mål att 100 procent av våra råvaror ska komma från hållbara jordbruk och fiskebestånd senast 2025, vi siktar på 100 procent återvinningsbara förpackningar och vi ska säkra arbetares rättigheter i försörjningskedjan.

Genom att använda olika märkningar på våra förpackningar kan vi göra det lättare för konsumenter att göra medvetna val när de handlar mat. Certifieringsorganen och företagen bakom märkningarna hjälper oss att granska våra leverantörer så att vi vet att de lever upp till våra krav och agerar på ett ansvarsfullt sätt. För att du som konsument ska veta vilka produkter som innehåller certifierad råvara märker vi förpackningarna med rätt logotyp så att de ska bli enklare att hitta. Vet du dessutom vad märkningarna betyder blir det ännu lättare att göra rätt.

EU-ekologisk

EU-Ekologiskt är den europeiska märkningen för ekologisk produktion. Vad som får kallas ekologiskt styrs av en EU-förordning. Mat som bär märkningen är producerad utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Det finns också krav på djurhänsyn och bara ett fåtal tillsatser är tillåtna i färdig mat.

Exempel på produkt: Anamma Ekologisk Vegofärs

KRAV

KRAV-märket visar att en vara är producerad på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa och socialt ansvar. Produkter som bär KRAV-märket uppfyller KRAV:s regler, det kontrolleras minst en gång varje år. I jämförelse med den EU-ekologiska märkningen så har KRAV mer långtgående regler för till exempel djuromsorg. KRAV har även regler för klimat och social hänsyn.

Exempel på produkt: Kalles Original Krav

Från Sverige

Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.

Exempel på produkt: Frödinge Ostkaka

MSC

Det blå miljömärket MSC visar att fisken är vildfångad, kommer från ett livskraftigt bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön. All sjömat med MSC-märket går att spåra tillbaka till det hållbara MSC-certifierade fisket.

Exempel på produkt: Felix Norsk Fisksoppa

ASC

Aquaculture Stewardship Council, ASC, är en global hållbarhetsmärkning för odlad fisk och skaldjur. Märkningen ställer bland annat krav på fodret som används i odlingarna, på minskad antibiotikaanvändning, vattenrening och på att fisken ska kunna spåras tillbaka till odlingsplatsen. Dessutom finns sociala krav som bland annat föreningsfrihet och förbud mot barnarbete.

Exempel på produkt: Abba Laxpastej

Fairtrade

Fairtrade är en märkning som innehåller krav för att odlare och anställda ska få bättre förutsättningar att med egen kraft, kunna förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Barnarbete och diskriminering motverkas samtidigt som demokrati, organisationsrätt, miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas.

Exempel på produkt: Frödinge Kladdkaka för Restaurang och storhushåll

UTZ

UTZ-märket betyder att kakaon i produkten har producerats på ett hållbart sätt, framförallt i utvecklingsländer. Kriterierna ska främja biologisk mångfald och omfattar restriktioner kring GMO (genetiskt modifierade organismer), konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Märkningen är den största för kaffe, kakao och te i världen.

Exempel på produkt: Frödinge Chokladbollskladdkaka

FSC

Forest Stewardship Council, FSC, är en internationell märkning på trä och träprodukter, som till exempel förpackningar. FSC-certifierade skogsägare ska följa nationella och lokala lagar som rör miljöhänsyn, skogsbruk och ekonomi och bindande internationella överenskommelser. FSC-skogsbrukare ska också följa FSC:s särskilda regler, som ser olika ut i olika delar av världen. FSC:s standarder tas fram i samverkan mellan representanter för näringslivet, miljörörelse och sociala organisationer.

Exempel på produkt: Pizzakartongerna till Grandiosa X-tra allt

Pant

Med pantsystemet bidrar vi till ett hållbart samhälle genom ökad återvinning och minskad nedskräpning. Alla burkar och flaskor som har pantmärke på sig kan pantas i en pantautomat eller på något av alla de ställen som tar emot pantförpackningar. I Sverige ansvarar Returpack för pantsystemet för återvinningsbara förpackningar.

Exempel på produkt: Alla plastflaskor från BOB och Fun Light

Nyckelhålet

Nyckelhålet är en oberoende märkning från Livsmedelsverket. Den finns på produkter med mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare eller mindre fett. Det som förenar mat och maträtter som är Nyckelhålsmärkta är att det är ett nyttigare val i just den livsmedelsgruppen. Märkningen bygger på den senaste samlade forskningen om sambanden mellan mat och hälsa och har genomgått kritisk granskning.

Exempel på produkt: Paulúns Linsflingor