Sju av tio känner till att palmolja anses vara ett hot mot miljön

Sju av tio känner till att palmolja anses vara ett hot mot miljön

Palmoljan är omdebatterad och i Sverige har debatten främst handlat om miljöpåverkan och skövlingen av regnskog som oljepalmsodlingar orsakar. Men palmolja innehåller även mättat fett som kan påverka din hälsa. Den 28 april bjöd vi på Orkla Confectionery & Snacks Sverige in våra kunder till ett frukostseminarium och berättade om vårt arbete att bli ett palmoljefritt företag. Det oberoende undersökningsföretaget Novus fanns på plats för att visa en studie vi gjort tillsammans med dem om allmänhetens kännedom och attityd till palmolja.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är en ledande kex- och snacksleverantör med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. OLW tillverkar och säljer produkter inom kategorin chips, nötter, popcorn, dipmixer och ostsnacks. Göteborgs Kex tillverkar och säljer produkter inom kategorin kakor och matkex.
2015 satte vi ett ambitiöst mål att innan utgången av 2016 ha bytt ut all palmolja i våra produkter mot alternativ som är bättre ur ett näringsperspektiv och inte bidrar till skövlingen av regnskog.

Den 28 april bjöd vi in våra kunder till ett frukostseminarium och berättade om vårt arbete att bli ett palmoljefritt företag. På plats fanns Mats Lennersten, innovationschef och ansvarig för Näring & Hälsa på Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Mats berättar:
- Redan 2008 bytte vi ut all palmolja i våra chips och 2014 gick vi över till solrosolja i vårt ostsnacks. Genom att gå över till solrosolja i snacks har vi reducerat det mättade fettet med över 5 000 ton per år i våra snacksprodukter.

2014 gjorde vi stora investeringar i Göteborgs Kex-bageriet för att kunna gå över till alternativa oljor istället för palmolja i våra kakor.

Mats avslutar:
- Totalt kommer vi ha reducerat den årliga förbrukningen av palmolja med cirka 7 000 ton vilket motsvarar ungefär 3 500 fotbollsplaner i odlingsareal per år.

I en undersökning som Nouvs gjort på uppdrag av oss säger 68 procent av svenskarna att de känner till att palmolja anses vara ett hot mot miljön och framförallt regnskogen. I åldersgruppen 18-29 år är motsvarande siffra hela 75 procent.

Ann-Marie Engdahl, Seniorkonsult på Novus, berättar:
- Studien visar att de yngre är mer medvetna om diskussionen kring palmoljan. En konsekvens av det kan bli att det finns en risk att de yngre kommer att välja bort produkter med palmolja i framtiden. Vi vet också från andra undersökningar att unga människor ställer höga miljö- och etiska krav på företag. Företag som vill bli valda av den yngre generationen måste visa att de tar ansvar genom att utveckla produkter som utgör långsiktigt hållbara alternativ.

Vi är en del av människors liv, varje dag vardag som helg, och vi vill stå för det goda, i dubbel bemärkelse.

Stina Petrini