Med anledning av Expressens artikel om tonfisk i Thailand

Med anledning av Expressens artikel om tonfisk i Thailand

Så arbetar vi för att säkra trygga arbetsförhållanden hos våra fiskleverantörer i Sydostasien.

För Orkla Foods Sverige är det en självklarhet att vi ska handla med leverantörer som erbjuder trygga arbetsförhållanden. Med anledning av Expressens artikel om svåra arbetsförhållanden på fiskebåtar i Thailand kommer därför kort information om hur vi arbetar för att säkra trygga arbetsförhållanden hos våra fiskeleverantörer i Sydostasien. Vi blir väldigt berörda över de personliga historier och människoöden som lyfts fram i Expressen. Som företag tar vi självklart helt avstånd från allt som har med slaveri att göra.

Så arbetar vi för att säkra trygga arbetsförhållanden:

VI STÄLLER KRAV. Vi har i huvudsak MSC-märkt tonfisk i vårt sortiment. Det ger både oss och konsumenten en ökad trygghet kring hållbara bestånd och arbetsförhållanden. Certifieringskraven för MSC är så höga att risken för illegalt fiske och slaveri minskar. Ett företag som dömts för slaveri kan inte bli MSC-certifierad. Vår MSC-märkta tonfisk fiskas utanför Maldiverna och är spårbar ut till båt.

I våra rutiner som omfattar fiskepolicy, Code och Conduct och regelbundna revisioner på fabrikerna, där arbetsvillkor, spårbarhet och matsäkerhet värderas, har vi inte upptäckt några avvikelser som gett oss skäl till att genomföra oanmälda revisioner. Alla våra leverantörer ska skriva på och efterleva vår Code of Conduct. Våra leverantörer ska enligt avtal också ställa krav på sina underleverantörer att den thailändska CSR-standarden Thai Labour Standards (TLS-8001) följs. Skulle det uppstå kritiska avvikelser i arbetsförhållanden skulle det resultera i ett avslutat samarbete. Vi ser nu också över behovet av att genomföra revisioner utöver de redan inplanerade.

VI FÖLJER UPP. Vi genomför två olika typer av revisioner på plats; kvalitetsrevision och etisk revision. Båda revisionsformerna är enligt internationell standard och genomförs enligt internationella rutiner. De etiska revisionerna på fabrikerna utförs av externa certifierade bolag.

VI DRIVER PÅ. Sedan 2010 har vi tillsammans med Sustainable Fisheries Partnership och med stöd av SIDA, drivit ett projekt för att skapa en hållbar förvaltning av tonfiskarten Tonggol, som fångas utanför Thailands kuster. Projektet är nu avslutat och vi är i dialog med bland annat WWF Australien för hur vi kan föra vidare de resultaten till en ny FIP 2.0 (Fishery improvement project). Vi har vidare stöttat ILO:s (International Labor Organization) arbete med att utveckla ”Good Labour Practices (GLP) for the shrimp and seafood industries, and the fishing sector”. Vårt stöd bestod i att trycka på våra leverantörer så att de aktivt engagerade sig i utvecklingen det och i sin tur pushar på sina underleverantörer (fiskebåtarna).

Läs mer om hur vi arbetar för att säkra trygga arbetsförhållanden hos våra fiskleverantörer på vår hemsida.