Orkla Foods Sverige firar - bland de bästa i landet på hållbarhet

Orkla Foods Sverige firar - bland de bästa i landet på hållbarhet

Sveriges konsumenter har sagt sitt. Och trots ett relativt nytt företagsnamn, verkar konsumenten känna till Orkla Foods Sveriges hållbarhetsarbete. Företaget hamnade på 13:e plats bland de 80 undersökta företagen i Hållbarhetsbarometern.

Livsmedelsbranschen i sin helhet utmärker sig när konsumenter tillfrågas om svenska företags hållbarhet. Utöver Orkla Foods Sverige återfinns Lantmännen, ICA, Arla Foods och Valio högt på listan.

Det är ett gäng överraskade men glada medarbetare på Orkla Foods Sverige som firar placeringen. Däribland CSR-direktör Cecilia Sjöholm:

- Vi har 25 av Sveriges största matvarumärken, men företagsnamnet Orkla Foods Sverige är nytt och för många okänt. Att vi redan nu kan nå en så bra placering som plats 13 är jag därför extra stolt över! Det ger en signal om att vi inte bara gör rätt saker, utan att vi också når ut med det till våra konsumenter och till handeln.

Reellt arbete och kommunikation har bidragit till en god placering menar alltså Sjöholm. Några konkreta exempel är frågor som berör både livsmedelsbranschen och andra områden:

- Under 2015 har vi fortsatt vårt dedikerade arbete med hållbarhet. Vi har bland annat jobbat vidare med att minska mängden palmolja och salt i våra produkter. Vi gick med i initiativet Hållbar livsmedelskedja med mål att nå en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030. Ett annat initiativ som jag är mycket stolt över är att vi går in som medfinansiär till Sveriges första Social supermarket. Vi stödjer dessutom insatser för flyktingar i Europa med både bidrag och mat. Men hållbarhetsutveckling är ett lopp utan målsnöre som vi med glädje kommer att fortsätta engagera oss i, avslutar Cecilia Sjöholm.

Livsmedelsföretag på listan

4. Lantmännen
5. Ica
7. Systembolaget
10. Valio
12. Arla Foods
13. Orkla Foods
15. Fontana
18. Coop
20. Fazer
22. Carlsberg
24. Max
31. Cloetta
32. Scan
71. Coca-Cola Company
73. McDonalds
75. Nestlé

Om Hållbarhetsbarometern 2015

Tillfrågade i undersökningen Hållbarhetsbarometern är ett riksrepresentativt urval om 6016 konsumenter i åldrarna 18-74 år. Respondenterna har fått bedöma hur Sveriges 80 största varumärken uppfattas inom hållbarhet utifrån fyra huvuddimensioner: samhällsansvar, goda arbetsvillkor, miljöpåverkan och att skapa arbetstillfällen.