​​Abba erbjuder full spårbarhet på tonfisk

​​Abba erbjuder full spårbarhet på tonfisk

I januari 2017 kommer konsumenter som köper tonfisk på burk från Abba själva kunna spåra varifrån tonfisken kommer, lära sig mer om fisken, hur den fiskats och till och med få namnet på kaptenen på båten som fångat den.

Tack vare ett unikt samarbete med Pacifical som verkar för hållbart fiske av tonfisk kommer Orkla Foods Sverige från och med början av nästa år erbjuda full spårbarhet på tonfisk. Med hjälp av en kod som är tryckt på locket på tonfiskburkar från Abba kommer konsumenter med några enkla klick få aktuell information om var tonfisken är fångad, lära sig mer om fisken samt få namn på kaptenen och båten som har fiskat den.

– Vi är stolta över att nu kunna erbjuda konsumenterna full spårbarhet på tonfisk, från butikshyllan ända ut till aktuell fiskare. För oss är det viktigt att arbeta för ökad transparens i värdekedjan och underlätta för konsumenter att göra hållbara val i vardagen, säger Cecilia Sajland, marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige.

– Vi är glada över att tillkännage vårt partnerskap med Orkla Foods Sverige, som verkligen bryr sig om hållbarhet, socialt ansvarstagande och spårbarhet, och som så dedikerat väljer att erbjuda sina konsumenter en hållbar certifiering av tonfisk, säger Henk Brus, vd på Pacifical.

I januari 2017 lanseras funktionen Spåra tonfisken på abba.se. Det nya samarbetet innebär dessutom att hela tonfisksortimentet från Abba kommer vara MSC-certifierat från och med vecka 11 2017, vilket ligger i linje med Orkla Foods Sveriges hållbarhetsmål om att all fisk och skaldjur som säljs under företagets varumärken ska vara MSC- och/eller ASC-certifierat senast 2020.

– Orkla Foods Sveriges åtagande att bidra till friska hav ligger helt i linje med konsumenternas förväntningar och kommer att ytterligare stärka förtroende för Abba som varumärke. Genom att välja MSC bidrar Orkla Foods Sverige till att säkra en hållbar framtid för våra hav och fiskeindustrin, säger Minna Epps, verksamhetschef på MSC i Skandinavien.

Spårfunktionen på abba.se kommer även att kunna användas av kunder till Orkla Foods Sverige som köper tonfisk på burk från Abba till restaurang och storhushåll.