Abba först med KRAV-märkt sill för restaurang och storhushåll

Abba Seafood är först med att lansera KRAV-märkt sillinläggning. Inför julens sillsäsong lanseras Abba KRAV-märkt senapssill och dillsill, för restaurang och storhushåll. - KRAV står för bra miljö och det vill vi som marknadsledare stödja. Det som är bra för havet är bra för oss och vi vill bidra till att det skapas en långsiktig och balanserad skörd av råvarutillgången. Därför tog vi fram en KRAV-märkt sill så snart det blev möjligt, säger Peter Coliander, produktchef Abba sill, restaurang och storhushåll. Lagom till julens sillsäsong lanseras Abbas KRAV-märkta senapssill och dillsill för restaurang och storhushåll. I butik lanseras Abbas KRAV-märkta senapssill. Det var i våras som KRAV godkände sillbestånden i Skagerack och Kattegatt och det blev därmed för första gången möjligt att ta fram en KRAV-märkt sillinläggning. - Det här är en historisk händelse för KRAV. Nu blir det lätt för konsumenterna att välja fisk med miljöprofil. Vi hoppas att det här bara är början och att det inom några år kommer att finnas många fler KRAV-märkta fiskprodukter, säger Marc Wester, ansvarig för fiskefrågor vid KRAV. KRAV-märkningen innebär att sillen fiskas i bestånd som KRAV har bedömt klarar sig långsiktigt. För att säkerställa att fisken tas från dessa bestånd ställs krav på spårbarhet. Vidare ställs miljökrav på båtar, fiskemetoder och redskap. Maskorna i näten ska t ex vara tillräckligt stora för att släppa igenom småfisk. När det gäller en färdig produkt som Abbas senapssill ställs även miljökrav på övriga ingredienser och på tillverkningen. Abba kravmärkt senapssill och dillsill för restaurang och storhushåll säljs 1,2 kilos PET-burkar. Pressbild finns att ladda ner på www.newsdesk.se/pressrum/abba För mer information kontakta: Åsa Scherling, PR-ansvarig Abba Seafood, 0706-08 02 24 asa.scherling@procordiafood.com Marc Wester, ansvarig för fiskefrågor, KRAV, tel: 0522-796 57, 070-215 46 24 Fakta om KRAV KRAV är en ekonomisk förening med 28 rikstäckande medlemsorganisationer. KRAV:s verksamhetsidé innebär att verka för en hållbar utveckling genom att ta fram regler för ekologisk produktion, kontrollera att de efterlevs och informera om KRAV-märket. KRAV-märket står för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. Läs mer om KRAV-godkänt fiske på www.krav.se/fiske

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.