Hettan får svenska gurkor att växa i rekordfart

Hettan får svenska gurkor att växa i rekordfart

Årets värmebölja välkomnas med öppen famn av svenska gurkodlare. Den får nämligen gurkorna att växa ännu snabbare än vanligt. Det innebär hektiska dagar för Anders Jönsson och andra odlare, som i generationer levererat svenskodlade gurkor till Felix och Önos.

Sommar brukar betyda lata dagar och semester men på Anders Jönssons gård, mitt i den skånska myllan råder det febrilt arbete. Under tio hektiska veckor kommer Anders och hans 16 medarbetare att handplocka cirka 350 ton gurka som ska läggas in och bli till Bostongurka®, saltgurka, gammeldags skivad gurka, ättiksgurka och Mor Annas gurka.

Precis som för Orkla Foods Sverige är gurkan en kär klassiker för Anders. Gården har levererat gurkor, rödbetor och potatis till företaget i snart 40 år. Och att råvarorna är svenska har blivit allt mer betydelsefullt. Sex av tio konsumenter tycker att ursprunget är bland de viktigaste faktorerna när de handlar mat, och svenskt står högt i kurs. Förutom från Anders gård anländer dagligen gurkor från 15 andra gårdar runt om i Skåne, Blekinge, Småland och Öland till gurkmeckat i Eslöv. Sammanlagt levereras 7000 ton under årets skörd.

– Här på gården börjar arbetet tidigt på morgnarna för att vi ska hinna plocka gurkor från ett hektar mark, eller cirka två fotbollsplaner, varje dag under fem dagar. På den sjätte dagen börjar vi om igen från den första hektaren. I år har vi dessutom fått lägga in en extra växel eftersom det varma vädret gör att gurkorna växer så det knakar, berättar Anders Jönsson.

I samarbetet mellan Orkla Foods Sverige och odlarna finns det ett gemensamt ansvar att påverka hur odlingen sker. För att gurkan ska hålla hög och jämn kvalitet med god krispighet har företaget tillsammans med odlarna valt ut och utvecklat de bästa gurksorterna med omsorg. Samarbetet ger bästa möjliga skördar.

– Det är fantastiskt att vara med och påverka utvecklingen av ett levande material och sedan se få se gurkorna ute i butik. Då blir man stolt, avslutar Anders Jönsson innan han återgår till att se över dagens skörd av gurkor.

IP-certifiering
Sedan 2012 följer Anders Jönsson och Orkla Foods Sveriges andra grönsaksodlare regelverket för integrerad produktion (IP). IP-certifiering innebär bland annat att odlarna åtar sig att minimera användningen av energi, handelsgödsel och kemiska bekämpningsmedel, samtidigt som de levererar produkter av bästa kvalitet. På 20 år har till exempel gurkskörden fördubblats per hektar, samtidigt som mängden bekämpningsmedel har minskat med 25 %. IP-certifieringen utförs av ett oberoende certifieringsföretag.