Ny Frödinge-logotyp hyllar det småländska

Ny Frödinge-logotyp hyllar det småländska

Den betande kon på Frödinges gamla logotyp har fått gå vidare till grönare ängar. Idag lanseras en ny logotyp för Frödinge med fokus på varumärkets ursprung.

Småland, tradition och konditorikänsla. Det ska Frödinges nya logotyp föra tankarna till.

- Vi är stolta över vårt ursprung och vill med den nya logotypen lyfta fram den traditionella bilden av småländska Frödinge, förklarar Mette Krabbe Åkerlind, Marknadschef för Frödinge-varumärket. Genom att visa årtalet för Frödinge Mejeris grundande, vill vi betona den långa tradition och gedigna kunskap som utmärker Frödinge. Logotypen ska andas bageri och hantverk, utan att för den sakens skull kännas gammaldags.

Bakom den nya designen, med Frödinge skrivet i snirklig konditoristil, en guldig bård, födelseårtal och landskapets namn, står reklambyrån Silver.

De första förpackningarna med ny design kommer att finnas på butikshyllorna vecka 36. I samband med designbytet relanserar Frödinge också sin hemsida, www.frodinge.se.

Fakta om orten
Frödinge är en tätort i Vimmerby kommun i Kalmar län. Orten är kanske mest känd för Procordiaägda Frödinge Mejeri som bakar ostkakor, tårtor och dessertpajer. Invånarantalet uppgick 2010 till 383.