​​​Ny kommunikationschef på Orkla Foods Sverige

Helén Knutsson har sedan den 1 mars 2015 haft tjänsten som t.f. kommunikationschef på Orkla Foods Sverige. Helén går nu in som ordinarie kommunikationschef.

Helén Knutsson har lång erfarenhet av både intern och extern kommunikation i internationella miljöer. Bland tidigare arbetsgivare finns bl a Gambro, Crawford, Sony Eriksson, Telenor och ABB. Helén kom in i Orklakoncernen 2011, då som kommunikatör och senare kommunikationsstrateg på dåvarande Procordia. Hon var under påföljande år en del i det prisbelönta kommunikationsteam som arbetade under fusionen av Abba Seafood, Frödinge och Procordia - det som idag är Orkla Foods Sverige.

Sedan den 1 november är Helén nu kommunikationschef på Orkla Foods Sverige. Hon rapporterar till HR- och Kommunikationsdirektör Helena Giertz.

- Jag känner mig trygg med att Helén på ett föredömligt sätt kommer att leda kommunikationsavdelningens viktiga arbete vidare. Vi befinner oss i en fas där kommunikation spelar en extra central roll. Vi kommer att ha stort fokus på bland annat företagskultur, affärsstrategiskt arbete och utvecklandet av digitala kanaler. Dessutom flyttar vårt huvudkontor till Malmö där vi inför ett nytt, aktivitetsbaserat arbetssätt, säger Helena Giertz.

Helén Knutsson ser positivt på kommande utmaningar och rollen som kommunikationschef för ett av Sveriges största matföretag:

- Jag är stolt över att få möjligheten att fortsätta och utveckla det fina arbete som görs på kommunikationsavdelningen. Min företrädare Cecilia har lagt en stabil grund där många processer och rutiner finns på plats. Men det finns många ideér på fler saker att utveckla vidare. Med de förändringar som pågår inom Orkla innebär arbetet framåt att vi ska skapa en helt ny kultur tillsammans. Där spelar kommunikationen en väldigt central roll som kräver erfarenhet för att hantera. Jag ser mycket fram emot det arbetet tillsammans med mitt team!

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Krögarklass, Limfjord, Anamma, Liva Energi och Paulúns.