Orkla stärker sin produktionskapacitet i frukostkategorin

Genom varumärkena Paulúns, Bare Bra och Det Gode Liv erbjuder Orkla ett brett urval av hälsosamma frukostprodukter. Produkterna lanseras på ett växande antal marknader och kategorin har en god tillväxt. Struer har varit leverantör av frukostflingor till Orkla sedan 2012, men säljer även produkter till storhushåll och livsmedelsindustrin under sitt eget varumärke Struer.

- Struer levererar produkter av hög kvalitet och har en stark kompetens inom produktutveckling. Vi är nöjda med samarbetet med Struer, och förvärvet är strategiskt viktigt för att säkerställa tillräcklig produktionskapacitet och produktutveckling framöver, säger Atle Vidar Nagel Johansen, VD för Orkla Foods.

Struer grundades 1929 och har 44 anställda. De nuvarande ägarna är de tre företagen Lantmännen Cerelia A/S, Givesco A/S och JN-Holding sedan den 1 oktober 1989 ApS. 2016 hade Struer en omsättning på 114 miljoner DKK (cirka 148 miljoner NOK) 2016, varav hälften bestod av försäljning till Orkla och en EBIT på 9,8 miljoner DKK (ca 13 miljoner NOK). Bolaget kommer att konsolideras in i Orkla per den 1 februari 2018.

Parterna har beslutat att inte uppge köpeskillingen.

För ytterligare information, kontakta:
Håkon Mageli, Direktör Corporate Communications &Corporate Affairs

Mattias Orrenius, DirektÖr Investor Relations

Margareta Lantz, presschef Orkla Foods Sverige Tel: +46 705 54 17 74, e-post:

margareta.lantz@orklafoods.se,

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.