Stora vegoburgare från Anamma underlättar för restaurang och fastfood-kedjor

Stora vegoburgare från Anamma underlättar för restaurang och fastfood-kedjor

Sedan introduktionen av korvkiosken på 50-talet har utbudet av snabbmat utvecklats till att idag erbjuda en längre meny med rad spännande rätter. Matgästerna som beställer mat från foodtrucks och korvkiosker eller på hamburgerhak och snabbmatskedjor vill ha fler vegetariska rätter att välja på. Dessutom finns det ett stort intresse av att äta grönt, ha kunskap om hur maten är producerad och hur den påverkar vår planet.

Med en stor vegansk burgare på menyn växer möjligheterna för hungriga matgäster, som vill äta grönt, att mätta sina magar med en god glutenfri vegetarisk burgare, även när de väljer ”fastfood”. Den nya burgaren ingår i Orkla Foods Sveriges nya koncept för restaurangmarknaden FastVego. Fastvego är vegetarisk vällagad mat som går snabbt och lätt att laga.

Vegoburgaren från Anamma är baserad på protein från sojabönor och med huvudingrediensen från växtriket har burgaren mindre klimatpåverkan jämfört med en motsvarande animalisk burgare.

- Genom att utvidga vårt sortiment med en 100 grams vegoburgare från Anamma kan vi hjälpa våra kunder att servera sina matgäster en större storlek på burgare. Det känns bra att kunna erbjuda god mat som gör gott både för människan och planeten, säger Ellinor Persson, marknadschef FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Och kunderna gillar den nya burgaren. ”Världsklass”, ”Vilken konsistens, känns som en köttburgare” och ”Jättegoda smaker” var ett par kommentarer från kundtestet av den nya vegoburgaren.

Veganska burgare från Anamma är tillagade på Orkla Foods Sveriges anläggning i Simrishamn i Skåne.

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.