Pressmeddelande -

Ny eldriven planande båt och ny laddstation vid Hällevik Yacht Club, Hälleviksstrand Söndag 5 augusti

Orust E-boats presenterar Starcut, en ny planande styrpulpetbåt avsedd för upp till fyra personer. Det unika skrovet är från början anpassat för eldrift. Det är lätt, 600 kg inklusive batterier, och med en unik form vilket medför lågt framdrivningsmotstånd i kombination med utmärkta gångegenskaper. Se http://www.orusteboats.se/

Batterierna väger 170 kg och har en kapacitet på strax under 20 kWh. Räckvidden vid ren batteridrift kommer i serieutförandet att vara ca 15 distansminuter vid en marchfart på 15 knop. I tillägg till ren eldrift finns en liten förbränningsmotor avsedd som räckviddsförlängare, eller så kallad ´range extender´. Laddningstiden är med nuvarande teknik upp till 7 timmar men kommer i serieutförandet att reduceras betydligt.

Båten är en prototyp designad och byggd av Jan Qvist, Vaxholm. Serieversionen kommer att bibehålla alla goda egenskaper men bli uppgraderad med andra batterier, elmotor och drev, samt med en ny och anpassad inredning. De första serietillverkade eldrivna båtarna är planerad att kunna levereras till våren 2019.

Nu har alla intresserade möjligheten att själva provköra båten och lägga fram sina önskemål innan tillverkningen startar.

• Vatten/havsmiljö

• marine laddstation
  • elbåt
  • new marine charger
  • new batteries
  • new electric propulsion
  • e-boats

Orust e-boats solution consists of a lightweight hull, powered by new effective electric engines and batteries. It is a eco-friendly technology that is harmless to the ocean. Orust e-boats have a concept boasting high performance propulsion with no noise or toxic emissions.

Arne Lindström

Presskontakt CEO