RIKSBANKENS RÄNTEBESKED

MORGONDAGENS RÄNTEBESKED

I Storstockholm märks nu en uppgång på bostadsrättsmarknaden. Under augusti månad steg priserna med ca 1% i centrala Stockholm. Enligt Mäklarstatistik har priserna under de senaste 12 månaderna sjunkit med 7%. Värst drabbad är marknaden på nyproduktion vilket nu även har lett till en del prissänkningar. Prisnedgången för nyproduktion under det senast året varit uppe i 22%. Villamarknaden är fortsatt trög.

Överlag känns det positivt på bostadsrättsmarknaden. Vi kommer till snabbare avslut, kunderna är mer positiva och visningarna är välbefolkade. Mycket av vinterns oro för marknaden är stillad.

Många oroar sig nog för morgondagens räntebesked. Oavsett beslut lär det inte ha någon större påverkan på priserna i den närmaste framtiden. Räntorna kommer knappast stiga kraftigt – om än alls. Det är snarare det politiska beslutet rörande amorteringskraven som har och fortfarande påverkar bostadsmarknaden.

Har man lån på 50-70% måste 1% amorteras. Uppgår lånet till 70 – 85 % är amorteringsgraden 2%. 3% måste den som lånat mer än 4,5 gånger hushållets årsinkomst betala. Detta gör att allt färre har möjlighet att låna till sitt framtida boende.

Riksbanken har länge kommunicerat att någon form av höjning ska komma i år. De sviker sällan sina löften. Men höjd styrränta borde inte innebära stigande bolåneräntor. Enligt experterna har bankerna redan kompenserat sig för eventuell höjning av styrräntan. Bankernas marginaler är redan mycket bra på bolånesidan.

I dag ligger snitträntan på 1,46% men parallellt har också bankernas lönsamhet på hushållens bostadslån stigit. Vårt råd är att shoppa runt för de bästa lånevillkoren.

Vi på Oscars ser fram emot en spännande höst.

Ni är alltid välkomna in på ett en kopp kaffe och bostadsprat.

Ia

Caroline Bielke