www.oslo-sthlm.se

Ny digital närvaro för Oslo-Sthlm 2.55

Nu blir det enklare att följa utvecklingen av Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Idag lanserar Oslo-Sthlm 2.55 en ny hemsida som beskriver projektets innehåll och de samhällsnyttor som är kopplade till förverkligandet av en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna.

På webbplatsen finns bland annat en interaktiv karta där besökaren bilda sig en uppfattning om vilka åtgärder som är nödvändiga för att nå en restid under tre timmar mellan huvudstäderna. Besökaren kan även ta del av ett nyttoavsnitt som beskriver vilka effekter projektet skulle innebära i form av ökat resande, kraftigt minskad restid, regionförstoring, klimatnytta och samhällsekonomisk nytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder.

Utöver en rad rapporter som bolaget tagit fram finns ett avsnitt som beskriver det Business Case som i praktiken innebär att restiden mellan huvudstäderna kortas till under tre timmar, att järnvägen kan byggas minst tio år snabbare än planerat och hur det är möjligt att finansiera stora delar av infrastrukturen utan att belasta ländernas statsbudgetar.

På plats i Almedalen? Då berättar vi mer om projektet: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/59596

Välkommen till vår nya webb - oslo-sthlm.se