Läs hel rapporten på www.oslo-sthlm.se

Oslo-Stockholm – En klok investering

Idag ordnar bolaget Oslo-Sthlm 2.55 två seminarium i Almedalen om nyttan av och alternativa sätt att bygga och finansiera en bättre infrastruktur mellan Oslo och Stockholm. Medverkar på seminarierna gör bland annat Norges Ambassadör i Sverige, tågoperatören MTR, byggbolaget Skanska och finansbolaget Pareto Securities.

I samband med seminarierna publicerar vi hela den Nyttoanalys för bolaget jobbat fram tillsammans med Sweco under våren.

- Det är många som varit intresserade av att ta del av rapporten sedan vi började berätta om den för ungefär två veckor sedan. Inte minst det faktum att den samhällsekonomiska kalkylen visar så starka resultat. Det är extremt ovanligt att stora järnvägsprojekt likande dessa visar överskott, säger Jonas Karlsson VD för Oslo-Sthlm 2.55.

Nu finns hela rapporten på 178 sidor på vår hemsida www.oslo-sthlm.se för alla de som vill djupdyka i Sveriges kanske klokaste järnvägsinvestering. Om man vill få en överblick finns det en sammanfattning på 14 sidor i början av rapporten.

Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Örebro län och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.