Luleå hamn ansluter sig till Ostkusthamnar i samverkan

Idag välkomnas Luleå hamn som ny medlem i organisationen Ostkusthamnar i samverkan, som därmed blir organisationens elfte och nordligaste medlem.

Organisationens främsta mål är att uppmärksamma att dagens ensidiga investeringar i transportsystemet är ohållbara - både avseende miljö, kapacitet och konkurrenskraft. Ostkusthamnar i samverkan vill visa på vilket sätt fartygen kan avlasta landinfrastrukturen.

Henrik Vuorinen, vd på Luleå hamn svarar på varför de valde att gå med i Ostkusthamnar i samverkan.

– Vi tror att samverkan mellan hamnar är väldigt viktig. Hamnarna på ostkusten har liknande utmaningar och behöver samverka för att få igång och skapa en större andel sjöfrakt längs med ostkusten. Vi tror inte det är klokt vare sig ur ett ekonomiskt eller ur ett hållbarhetsperspektiv att så mycket av godset kommer in i Sverige på väst- och sydkusten för att sedan transporteras genom hela landet på gummihjul.

På frågan om vilka frågorna som är viktigast för Luleå hamn svarar han att det lokala Projekt Malmporten givetvis är extremt viktigt att realisera.

– Samtidigt är vi mån om att få tillstånd ett bättre intermodalt samarbete med andra transportslag, skapa en kusttrafik längs med ostkusten för att avlasta den landbundna trafiken och att få de olika transportslagen att konkurrera på lika villkor.

Fotograf ovan: Maria Åsén

• luleå hamn