​Ostkusthamnar i samverkan bjuder in till seminarium: Så får vi infrastrukturen att räcka till – sex exempel på styrmedel för transportsystemet som helhet

Fram till 2050 förväntas det nationella transportarbetet fördubblats. Vägar och järnvägar är i behov av akut avlastning. En överflyttning från land till sjö måste ske för att möta miljömålen och hålla ihop infrastrukturen. Ostkusthamnar i samverkan presenterar sex exempel på styrmedel som kan bidra till detta.

Det är trångt på väg och järnväg. Något behöver omgående göras för att Sverige ska kunna hantera det ökande godsflödet samtidigt som miljömålen uppnås. Såväl regeringen som Trafikverket verkar vara rörande överens om att en överflyttning från landinfrastrukturen till sjöfarten måste till. Däremot lyser de konkreta förslagen med sin frånvaro. I detta seminarium presenteras sex exempel från andra länder där styrmedel använts för att påverka godsflödena.

En panel diskuterar på vilket sätt dessa skulle kunna appliceras i en svensk kontext.

Medverkande: Boriana Åberg (M), Riksdagsledamot, ledamot Trafikutskottet, Stina Bergström (Mp), Riksdagsledamot, suppleant Trafikutskottet, Stefan Bergström Hedmark, Logistikdirektör, Martin & Servera, Erik Zetterlund, vd, Oxelösund Hamn, Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus KTH. Josefine Uppling, Analys- och kommunikationschef Mäklarsamfundet modererar samtalet.

Tid: Måndag 4 juli, 14.00 – 14.50
Plats: Hamngatan 1, Visby

Ostkusthamnar i samverkan (OHS) är en sammanslutning av elva hamnar som verkar för att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen och på så vis bidra till ett hållbart transportsystem. Initiativet syftar till att uppmärksamma att dagens ensidiga investeringar i transportsystemet är ohållbara - både avseende miljö, kapacitet och konkurresnkraftighet. OHS vill sticka hål på miljömyterna om sjöfarten. Genom att informera och debattera visar OHS hur sjöfarten kan lösa Sveriges transportsystem.

Curt Nilsson, vd Hargs Hamn AB

Patrik Åman, vd Norrköpings Hamn