Ostkusthamnar i samverkan växer

Idag välkomnas Umeå och Piteå hamn som nya medlemmar i organisationen Ostkusthamnar i samverkan. Organisationen som hittills haft sju medlemmar ökar nu till nio.

Ostkusthamnar i samverkan har som sitt främsta mål att främja en hållbar utveckling av Sveriges transportsystem, vilket skulle betyda att en betydande andel av miljöförstörande landtransporter fördes över till den miljövänliga sjöfarten.

-  För mig är Ostkusthamnar i samverkan ett mycket viktigt forum för att stärka sjöfartens konkurrenskraft, därför är det självklart att vara med, säger Ulrika Nilsson, VD för Piteå hamn.

-  Den kustnära sjöfarten är avgörande för regionens utveckling. För mig är en harmonisering av farledsavgifterna mellan Sverige och Finland en mycket viktig fråga. Idag försvåras den kustnära sjöfarten helt i onödan av de olika systemen, säger Curt Kristoffersson, VD för Umeå hamn.

För mer information, kontakta Curt Kristoffersson 0706 – 02 74 44 eller Ulrika Nilsson 0705 – 60 76 61.

Ostkusthamnar i samverkan (OHS) är en sammanslutning av nio hamnar som verkar för att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen och på så vis bidra till ett hållbart transportsystem. Initiativet syftar till att uppmärksamma att dagens ensidiga investeringar i transportsystemet är ohållbara - både avseende miljö, kapacitet och konkurresnkraftighet. OHS vill sticka hål på miljömyterna om sjöfarten. Genom att informera och debattera visar OHS hur sjöfarten kan lösa Sveriges transportsystem.

Curt Nilsson, vd Hargs Hamn AB

Patrik Åman, vd Norrköpings Hamn och