Ottobock lanserar protesfotleden Triton Smart Ankle i Skandinavien, Norden

Triton Smart Ankle

Kolfiberfot med rörlig fotled

Ottobock utökar Tritonfamiljen – en serie högkvalitativa kolfiberfötter - med en innovativ fot med en inbyggd mekatronisk fotled. Tritonfamiljen är mycket dynamiska protesfötter med en hög energiavkastning, perfekt anpassade för aktiva användare.

Triton Smart Ankle bygger även den på den beprövade Triton-tekniken, men i och med att den har en mekatronisk fotled passar den även för användare på mobilitetsskalan två till tre. Denna unika protesfotled utvecklades speciellt för att möta användares behov av en fot som enkelt kan anpassa sig till olika situationer och som är flexibelt justerbar. Med en måttlig dynamik är Triton Smart Ankle en utmärkt vardagsfot. Hydraulikenheten i fotleden underlättar användarens gång, på plana, lutande eller sluttande underlag. Ett antal sensorer är inbyggda i fotleden och mäter olika värden såsom acceleration, vinklar, krafter och faser. En integrerad mikroprocessor styr stegvis fotrörelserna vilket gör att den anpassar sig till exempel gradvis till stigningar och sluttningar.

Anpassningsbar vardagsfot med måttlig dynamik

Triton Smart Ankle har en rörelseräckvidd upp till 34°, inklusive 17° plantar- och dorsalflexion, samt rörlighet från kolfjäderdelarna. En konstant rörelse på 2° finns vid varje steg, även när man går på plan mark. En funktionalitet som många testanvändare blev imponerade av. Triton Smart Ankles avlastningsfunktion möjliggör att foten sänks ned till underlaget när användaren sätter sig ned. Det här ger lindring och avlastning för stumpen och det skapar dessutom ett naturligt utseende. I synnerhet kvinnor som gillar att bära höga klackar uppskattar möjligheten att justera hälhöjden från 0 till 5 cm - en 2/2 förändring som de enkelt kan göra själva med hjälp av en smartphone app. Ytterligare praktiska funktioner som kan nämnas är att tåns styvhet är justerbar och kan ställas in individuellt till en viss grad, och att man har möjligheten att låsa fotleden i en bestämd position, vilket till exempel kan vara till nytta vid vissa arbetsmoment. Fotleden kan också släppas helt fri 15 sekunder åt gången, vilket är mycket praktiskt exempelvis när man glider ner benet och foten i ett par byxor.

Istället för att använda en fjärrkontroll för att ändra till exempel inställningen av klackhöjd, kan användaren styra många av funktionerna i Triton Smart Ankle med Galileo-appen. Ortopedingenjören använder appen för att ställa in och justera foten till användaren under den inledande utprovningen.

Reclaim your life”: Med sina intelligenta proteslösningar hjälper Ottobock personer som har haft en amputation att leva sina liv fritt och självständigt - och alltid i samklang med deras individuella möjligheter.