Outnet utökar styrelsen för fortsatt expansion

Outnet, som förra året utsågs till årets e-handel inom "Sport och Fritid", har rekryterat ett antal nya styrelseledamöter. Fokus kommer att vara fortsatt expansion i Sverige och övriga Norden.

Lars Nykvist har utnämnts till styrelseordförande och Staffan Mörndal samt Pål Bruu till ordinarie ledamöter. VD och grundare Stefan Gustafsson kvarstår som ordinarie ledamot.

-Som grundare och VD känns det tryggt att kunna få stöd i strategiska frågor av en mycket kompetent och erfaren styrelse. Vi har nu alla pusselbitar på plats för att lyckas med våra ambitiösa expansionsplaner säger Stefan Gustafsson.

Lars Nykvist är 49 år och har betydande erfarenhet från ledande befattningar, internationellt arbete och styrelse arbete. Lars har  tidigare varit VD och Koncernchef i Ekamant AB och Koncernchef för Carbo Plc, ett börsnoterat engelskt bolag. Lars har också suttit i ett stort antal styrelser både i Sverige och utomlands. Idag driver Lars bl. a Outdoorsports Scandinavia, ett bolag som bedriver försäljning av paddlingsutrustning i Skandinavien och har således stor kunskap om Outdoor marknaden i Skandinavien.

Pål Bruu är 40 år och kommer ursprungligen från Norge där han har en Masterexamen inom ekonomi & marketing från BI. Pål har bland annat varit försäljnings- och marknadsdirektör inom Coca-Cola i Sverige, VD för Passagen AB, Östeuropachef inom Eniro AB och VD LOVEFiLM International Nordics. Idag är Pål verksam som VD för North Trade AB.

Staffan Mörndal är Investment Manager på Verdane Capital där han har arbetat sedan 2006. Staffan var tidigare VD för och en av grundarna till Enkatsu Solutions, ett bolag i hjälpmedelsbranschen. Han sitter i styrelsen på ett antal bolag såsom LensOn.com, MatHem.se och EasyArt.se inom ehandel på nätet och Prenax, Ikivo och Åkerströms i andra branscher. Staffan har lagt en stor del  av sin tid på investeringar i snabbväxande ehandelsbolag under flera år och har ställts inför många av de frågor som Outnet kommer möta.

Outnet.se och Outnet.eu säljer kläder och utrustning för friluftsliv på nätet. Tält, ryggsäckar, sovsäckar, jackor och skor skickas från lagret i Kalmar ut över hela världen. Basen i sortimentet är Skandinaviska varumärken som Fjällräven, Haglöfs och Lundhags men sortimentet växer stadigt och lämpar sig för alla aktiva människor som tycker om att vistas utomhus eller att resa. Outnet är en del av Naturbolaget i Sydost AB, ett företag med anor sedan 1926 som har butiker i Kalmar och Växjö.