Momentnyckel med bra ergonomi och lätt konstruktion

Powertools utvecklar, tillverkar och marknadsför utrustning inom bl a högtryckshydraulik och segdragande verktyg. När företaget identifierade ett gap på marknaden där det saknades ett verktyg med bra ergonomi, lätt konstruktion och attraktiv prisnivå såg de ett slagläge.

(Uppdragstyp: Förstärkning, Industridesign och konstruktion)

Momentnyckeln med tillhörande hydraulpump används t ex på byggarbetsplatser där man måste klättra i en byggkran för att montera den. Då måste utrustningen vara lätt att bära. I andra fall ska man komma åt långt inne i en maskin och det ställer också krav på verktyget är enkelt och smidigt att använda.

När Powertools bestämde sig för att anlita Oxyma hade man redan kommit en bit på vägen i sitt utvecklingsarbete. En prototyp var framtagen men pga de starka krafter och spänningar som uppstår när hydraulpumpen körs var hållfastheten en hård nöt att knäcka.

Robert Lund är vd på Powertools:
-           Vi driver fem-sex utvecklingsprojekt varje år men det här var ett stort projekt med stor beräknad försäljningsvolym. Vi vände oss till Oxyma för att få hjälp med beräkningar och design. Resultatet blev väldigt bra!

Oxyma inledde uppdraget med en genomgång hos Powertools i Enköping. Med täta avstämningar flera gånger i veckan utformade Oxyma förslag och lösningar i samarbete med Powertools.

Hållfasthetsberäkningar pekade på svaga punkter
Peter Pinzke var ansvarig konstruktör på Oxyma:
-           Med våra beräkningar hittade vi ett par svaga punkter i momentnyckelns konstruktion. De åtgärdade vi och nya beräkningar visade att konstruktionen höll. Ett exempel är att det fanns hål för infästning av tillbehör i prototypen. Eftersom hålen går rakt genom konstruktionen uppstår en svag punkt i godset. Därför ersatte vi hålen med en skåra istället.

”Vi designade bort säkerhetsproblemen”
Ergonomi och säkerhet var två andra aspekter som Oxyma behövde tänka på under arbetets gång.
-           Eftersom verktyget kan vara farligt att hantera med klämrisker valde vi designlösningar som undviker säkerhetsproblemen. Ett exempel är att vi lade till bågformade öron som sticker ut och skyddar fingrarna när man behöver komma åt i smala utrymmen. Överlag gjorde vi verktyget lite tydligare så det är lättare att förstå hur det ska användas och var man ska hålla, beskriver industridesigner Erik Verrier.

”Vi är väldigt nöjda med slutresultatet”
Med Oxymas hjälp lyckades Powertools både förenkla och modularisera momentnyckelns utförande.

-           Oxyma är ett kompetent företag med erfarna konsulter. Vi jämförde dem inledningsvis med en annan leverantör och konstaterade att Oxyma integrerade design och beräkning på ett bättre sätt. De kompetenserna hängde ihop. Och det fungerade verkligen, vi är väldigt nöjda med slutresultatet, summerar Robert Lund.

• konstruktion
  • förstärkning